دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

پمپ کارواش صنعتی

اساس عملکرد کارواش صنعتی پاشش آب پرفشار توسط این دستگاه مکانیزه است و پمپ پرفشار دستگاه بخشی از واترجت صنعتی است که وظیفه افزایش فشار آب را برعهده دارد بنابراین می‌توان گفت که پمپ پرفشار مهم ترین بخش یک کارواش صنعتی به شمار می آید که عملکرد درست و بهینه دستگاه به درست کار کردن آن کاملا وابسته می‌باشد. در دستگاه‌های کارواش صنعتی از پمپ های جابجایی مثبت برای افزایش فشار استفاده می شود. در خصوص پمپ کارواش صنعتی دو نکته حائز اهمیت می باشد:

کیفیت پمپ پرفشار: در یک کارواش صنعتی پمپ دستگاه بصورت پیوسته تحت فشار و دمای بالا قرار دارد بنابراین برای آنکه عملکرد بهینه آن در طولانی مدت حفظ شود و پمپ زود دچار استهلاک نشده و خراب نشود و عمر بالایی داشته باشد باید از بهترین مواد و قطعات برای ساخت آن استفاده شود. مواد مورد استفاده در پمپ باید مقاومت بالایی در برابر فشار و سایش داشته باشند و اهمیت مقاومت آنها در برابر خوردگی ناشی از تماس با آب نیز که بدیهی می باشد. در تولید سرسیلندرهای پمپ های پرفشار مورد استفاده در دستگاه های کارواش صنعتی باکیفیت از آلیاژهای ویژه و برنج استفاده می شود.

سیستم‌های محافظ پمپ: اگر پمپ کارواش صنعتی دچار کمبود آب شود دما داخل آن بلافاصله زیاد شده و تاثیر بسیار مخرب بر پمپ دارد حتی ممکن است پمپ به اصطلاح بسوزد و کاملا خراب شود که هزینه تعمیر یا تعویض آن قابل توجه می باشد. برای همین باید تا حد امکان از پمپ در برابر کمبود آب و افزایش دمای ناشی از آن محافظت شود. همچنین نفوذ هوا به داخل پمپ نیز باعث ایجاد حباب داخل پمپ می شود. اگر این حباب ها بترکند  موج انفجار قوی داخل پمپ ایجاد می کند و باعث آسیب دیدگی شدید پمپ کارواش صنعتی می شود. بنابراین وجود سیستم محافظ در برابر نشت هوا نیز بسیار مهم است. بنابراین یک کارواش صنعتی باکیفیت باید به نحوی تولید شود که از اجزای داخلی پمپ به خوبی در برابر کمبود آب، افزایش دما و نفوذ هوا محافظت شود. یکی از بخش هایی که می تواند برای تنظیم نوسانات آب ورودی به کارواش صنعتی اضافه شود مخزن آب است که در واتر جت صنعتی معمولا ظرفیت بالایی ندارد و فقط نقش محافظ پمپ در برابر کمبود هوا را دارد.

 

مزیت‌های اجرای خدمات کفسابی

اجرای خدمات کفسابی هر چند سال یکبار با هدف بازگرداندن زیبایی و جلای از دست رفته کفپوش به آن صورت می گیرد اما افزایش زیبایی محیط تنها دلیل اجرای خدمات کفسابی نیست و این  عملیات مزیت های زیادی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

زیاد کردن عمر مفید کفپوش

اگر به دنبال راه حل خوبی برای زیاد کردن مقاومت کفپوش و به دنبال آن طول عمر سطوح کف در مجموعه خود هستید تا به این وسیله در هزینه ها صرفه جویی کنید، اجرای خدمات کفسابی راهکار بسیار خوبی است. این عملیات باعث می شود که مقاومت در برابر تردد زیاد، ذرات ساینده، حرکت چرخ و ترولی و ... زیاد شود. از طرف دیگر لک پذیری، پوسته ای شدن و سایر عیوبی که عمر کفپوش را کاهش می دهند با اجرای خدمات کفسابی به شکل صحیح برطرف می گردند.

شستشوی راحت تر کفپوش

چون با اجرای خدمات کفسابی و صیقلی کردن سطح کفپوش ناهمواری و زبری آن از بین می رود و سطحی کاملا صاف ایجاد می شود در مراحل بعدی نظافت و شستشوی کفپوش راحت تر خواهد شد زیرا دیگر جایی برای انباشته شدن و تجمع آلودگی ها وجود ندارد پس حتی با یک عملیات تی کشی مرطوب نیز می شود سطوح کف را تمیز و درخشان کرد.

صرفه جویی در هزینه ها

همانطور که در بند قبلی گفته شد اگر خدمات کفسابی به شکل اصولی بر روی سطوح کف انجام شود در مراحل بعدی کفپوش را را راحت تر می شود تمیز کرد یعنی تمیز کردن آنها با سرعت بالاتری انجام می شود و برای نظافت و شستشوی آنها به مواد شوینده کمتری نیاز است یعنی نیروی کار کمتر و مواد شوینده کمتر که هر دو به معنی صرفه جویی در هزینه ها است.

ترمیم سریع کفپوش

اگر در یک مجموعه لازم باشد که کفپوش های قدیمی و آسیب دیده عوض شوند و به جای آنها کفپوش جدید نصب شود، این عملیات صرف نظر از هزینه بالای آن، انرژی و زمان زیادی لازم دارد. اما اگر بخواهید سطوح کف را در کمترین زمان ممکن برای رفت و آمد مجدد آماده کنید اجرای خدمات کفسابی راه حلی مناسب است.

زیباتر نمودن کفپوش

اجرای خدمات کفسابی روی هر سطح قابل پولیش باعث صیقلی شدن آن شده و زیبایی آن را افزایش می دهد اما اگر این عملیات حتی بر روی سطحی مثل بتن به خوبی انجام شود به آن زیبای و جلا می بخشد پس اگر به دلیل کاهش هزینه ها از کفپوش ارزان تر به جای سنگ استفاده شود با این روش می توان زیبایی و جلای آن را افزایش داد.

از بین بردن محل رشد و انتشار باکتری ها

درزها و شیارها، خلل و فرج سطوح و هر گونه خط و خشی روی آنها محل مناسبی برای تجمع آلودگی ها و رشد و انتشار میکروب، قارچ و باکتری هستند اما با اجرای خدمات کفسابی آنها از بین رفته و به این ترتیب سلامت و بهداشت محیط زیادتر می شود.

مخزن جاروبرقی صنعتی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

یکی از پارامترهای مهم در یک جاروبرقی صنعتی مخزن دستگاه میباشد. شاید مهم ترین نکته ای که در مورد مخزن به نظر برسد ظرفیت آن باشد. در محیط های صنعتی به ویژه در جایی که حجم آلودگی زیاد است باید از یک نوع جاروبرقی صنعتی استفاده شود که ظرفیت بالایی داشته باشد اما تنها نکته مهم در خصوص مخزن ظرفیت آن نیست و باید به موارد دیگری نیز توجه شود.

یک نکته بسیار مهم در مورد مخزن جاروبرقی صنعتی جنس آن است. جنس مخزن از دو نظر اهمیت دارد یکی اینکه مقاومت کافی برای کاربرد در محیط صنعتی داشته باشد تا برخوردهای ناخواسته و ضرباتی که ممکن است بصورت تصادفی به دستگاه وارد شود دفرمه نشود و آسیب نبیند. نکته دیگر آن است که اگر دستگاه جاروبرقی صنعتی دارای سطح خلا بالا باشد و به عبارت دیگر اگر قدرت مکش پمپ آن قابل توجه باشد باید مخزن مقاومت کافی داشته باشد تا جمع نشود. بنابراین در دستگاه های جاروبرقی صنعتی مخزن از جنس فولاد با ضخامت بالا تولید می شود تا نیازمندی های ذکر شده برطرف شود. البته در بعضی موارد ممکن است از مخزن استیل استفاده شود دستگاه های جاروبرقی صنعتی دارای این نوع مخزن معمولا برای جمع آوری آلودگی های خاصتر که خوردگی بالایی ایجاد می کنند به کار می روند و صنایع داروسازی و غذایی مشتری این نوع جاروبرقی صنعتی هستند.

نکته مهم دیگر در خصوص دستگاه های جاروبرقی صنعتی آن است که با توجه به اینکه این مخزن ها ظرفیت بالایی دارند به ویژه پس از آنکه پر شوند بسیار سنگین می شوند بنابراین باید طراحی آنها به نحوی باشد که مخزن به راحتی تخلیه شود. مناسب ترین نوع مخزن برای دستگاه های جاروبرقی صنعتی مخازن قابل جدا شدن است که خود چرخ و دسته دارند در نتیجه پس از پر شدن مخزن می توان ان را از جاروبرقی صنعتی جدا کرده و به راحتی به محل مورد نظر برای تخلیه منتقل کرد. در بعضی دیگر از دستگاه های جاروبرقی صنعتی که برای مکش مایعات طراحی شده اند دستگاه می تواند دارای پمپ تخلیه یا سیستم دمش باشد تا مخزن جاروبرقی صنعتی به راحتی تخلیه شود.

افزایش طول عمر کفپوش با اسکرابر صنعتی

یکی از مهمترین مزیتهای استفاده از اسکرابر صنعتی برای شستشوی سطوح کف این است که اسکرابر صنعتی به دلایل متعدد باعث می شود که طول عمر کفپوش شسته شده با آن افزایش پیدا کند. یعنی دستگاه کفشوی یا اسکرابر صنعتی باعث می شود که کیفیت و زیبایی و جلای اولیه کفپوش به کار رفته در یک محیط حفظ شود. در این پست بررسی می شود که چطور استفاده از یک اسکرابر صنعتی می تواند به این امر کمک کند.

وقتی از یک اسکرابر صنعتی برای شستن سطح زمین و کفپوش ها در یک محیط خاص استفاده می شود چون این دستگاه مکانیزه نظافت صنعتی قدرت تمیزکنندگی خیلی بیشتر از وسایل دستی مثل تی و فرچه دارد پس تمام آلودگی ها را به خوبی از روی سطح پاک می کند اسکرابر یا زمین شوی صنعتی نه تنها می تواند لکه های سرسخت را به خوبی تمیز کند بلکه آلودگی هایی را هم  که داخل درزها و شیارها و ... جمع شده اند با الیاف برس خود خارج کرده و از انباشته شدن آن جلوگیری می کند. پس اسکرابر صنعتی تمام عوامل آلودگی را از روی سطح پاک کرده و از نفوذ آنها به داخل حفرات ریز سطح جلوگیری می کند اگر این آلودگی ها به خوبی تمیز نشوند در اثر رفت و آمد وارد حفرات می شوند و به تدریج و در طولانی مدت باعث می شوند که سطح کدر به نظر برسد و زیبایی خود را از دست بدهد.

از طرف دیگر موقع استفاده از اسکرابر صنعتی مقدار کنترل شده ای از آب و مواد شوینده استفاده می شود خود این مسأله به حفظ کیفیت کفپوش کمک می کند بخصوص هر چه میزان مصرف مواد شوینده کمتر باشد برای حفظ کفپوش بهتر است و استفاده از اسکرابر صنعتی می تواند میزان مصرف مواد شوینده را به مقدار قابل توجه کاهش دهد.

نکته دیگر آن است که اسکرابر صنعتی ضمن شستن سطوح کف به کمک تی و سیستم مکنده خود بلافاصله آب و مواد شوینده مصرف شده را از روی سطح جمع آوری می کند و به این ترتیب نمی گذارد که آب روی سطح باقی بماند و به لایه های زیرین نفوذ کند این مسأله هم بسیار مهم است چون باقی ماندن آب روی سطح خود می تواند یک عامل خراب شدن کفپوش باشد.

با توجه به دلایل ذکر شده کاملا مشخص است که اسکرابر صنعتی تا چه اندازه می تواند  به افزایش عمر کفپوش کمک کند و در طولانی مدت کیفیت آن را حفظ نماید.

پاشش مواد شوینده توسط کارواش صنعتی

اگر چه در دستگاه‌های کارواش صنعتی فشار بالای آب خارج شده از دستگاه معمولا آلودگی را به نحو مناسب از سطح تحت پاشش جدا می کند اما در بعضی جاها لازم است برای افزایش کیفیت شستشو از مواد شوینده نیز همراه با کارواش صنعتی استفاده شود. دستگاه های کارواش صنعتی بسته به مدل خود می‌توانند مواد شوینده را تحت فشار بالا یا کم پاشش نمایند.

اگر دستگاه کارواش صنعتی دارای قابلیت پاشش مواد شوینده تحت فشار بالا باشد یعنی مواد شوینده همراه با آب وارد پمپ فشار قوی واترجت شده و سپس فشار آنها افزایش یافته و با هم بر روی سطح مورد نظر پاشش می‌شود. در این حالت باید دقت شود که از مواد شوینده خورنده که می توانند به پمپ دستگاه کارواش صنعتی آسیب وارد نمایند همراه با دستگاه کارواش صنعتی استفاده نشود. در هر صورت پاشش مواد شوینده تحت فشار بالا به خوبی به تمیز شدن سطح و شستشوی آن کمک می‌نماید. برخی از دستگاه های کارواش صنعتی مواد شوینده را با فشار کم پاشش می کنند. در این حالت ماده شوینده وارد پمپ نمی شود بلکه پس از آنکه آب پر فشار از پمپ کارواش صنعتی خارج شد تحت یک مکانیسم ونتوری مخلوط شده و پاشش می شود. در این حالت معمولا مواد شوینده ابتدا توسط کارواش صنعتی بر روی سطح پاشش می شود  و به آن زمان داده می شود تا بر روی سطح تاثیر گذارد بعد از آن آب پرفشار توسط دستگاه بر روی سطح پاشش می شود تا شستشو و آبکشی نهایی انجام شود.

بطور کلی دستگاه‌های کارواش صنعتی با کیفیت که قابلیت پاشش مواد شوینده دارند معمولا مجهز به شیر تنظیم میزان پاشش مواد شوینده هستند که کاربر می تواند متناسب با نوع آلودگی مقدار بهینه مواد شوینده را بر روی سطح پاشش کند. نوع سومی از شیوه پاشش مواد شوینده نیز وجود دارد که به وسیله آن ماده شوینده با هوا مخلوط شده و به شکل فوم پاشش می شود. در این شیوه، تفنگی کارواش صنعتی به نازل ویژه‌ای به نام فوم پاش متصل می شود