دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

تجهیزات جانبی پرکاربرد جاروبرقی صنعتی

آیا می دانستید که هنگامی که یک جاروبرقی صنعتی بخوبی کار نمی کند، همیشه مشکل از خود دستگاه نیست؟ بعضی از اوقات این مشکل ناشی از نوع نازل یا سری است که با دستگاه جارو برقی صنعتی مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع تجهیزات جانبی که با مکنده یا جارو برقی مورد استفاده قرار می گیرند تاثیر بسیار زیادی بر روی سرعت و کارآمدی عملیات نظافت با دستگاه دارند.انتخاب تجهیز جانبی مناسب باعث ایجاد تفاوت قابل توجه می شود. تجهیزات جانبی معمولا در مقایسه با خود دستگاه قیمت چندان بالایی ندارند و به راحتی قابل خرید هستند.

تجهیزات جانبی قابل استفاده با جاروبرقی صنعتی و کاربرد مناسب برای هر کدام

چه به آنها نازل بگویید چه سری جارو برقی صنعتی فرقی نمی کند و مهم نیست. شما فقط به یک تجهیز جانبی نیاز دارید که به دستگاه شما بخورد، بخوبی کار کند و به کفپوش شما آسیب نزند. در این بخش 4 تجهیز جانبی اصلی برای نظافت سطوح کف توسط مکنده معرفی می شوند که به ترتیب عبارتند از:


پارویی دو منظوره استاندارد جاروبرقی صنعتی

این تجهیز جانبی یا سری پرکاربرد بر روی فرش و سطوح سخت قابل کاربرد است. این سری معمولا دارای برس یا چرخ در بخش زیرین است بنابراین بخش زیرین نازل هنگام استفاده از جاروبرقی صنعتی باعث خراشیده شدن زمین نمی‌شود. بعضی از پارویی ها دارای پدال هستند که مد  دستگاه را بین کاربر روی سطوح سخت و نرم تغییر می دهد. این پدال یا دکمه برس را برای فرش جمع می کند و آن را برای سطوح سخت می خواباند. فقط کافی است که به خاطر بیاورید تا قبل از حرکت به سمت سطوح سخت این دکمه را فشار دهید وگرنه ممکن است که باعث خراشیده شدن سطح شوید.

اغلب دستگاه های جارو برقی صنعتی هنگام خرید و در حالت استاندارد با پارویی ارائه می شوند. این سری معمولا ارزان قیمت است و به راحتی هنگامی که فرسوده شد می توان آن را تعویض و جایگزین نمود. بهتر است صبر نکنید تا پارویی کاملا فرسوده شود زیرا در این حالت می تواند باعث آسیب دیدن سطح شود.

تولیدکنندگان جاروبرقی صنعتی معمولا تمایل ندارند که این آیتم را تحت پوشش گارانتی دستگاه قرار دهند زیرا آنها این آیتم را بعنوان یک بخش مصرفی طبقه بندی می کنند. پارویی اگر به درستی از آن استفاده کنید دارای طول عمر طولانی است اما اگر آن  را به موانع محیطی هنگام کار بکوبید هر دفعه ممکن است بشکند. بعضی از پارویی ها که از آنها به درستی استفاده نمی شود ممکن است فقط تا 3 ماه دوام بیاورند.

پارویی مخصوص سطوح کف سخت

برخی پارویی ها بصورت مخصوص برای سطوح کف سخت تولید شده اند. این تجهیزات جانبی که در نواحی خشک مورد استفاده قرار می گیرند معولا برس و بعضی اوقات چرخ دارند. تجهیزاتی که برای نواحی خیس و مرطوب طراحی شده اند  تی و برخی از آنها چرخ نیز خواهند داشت. این ابزار معمولا روی فرش و سطوح نرم خیلی خوب عمل نمی کند. این ابزار چه برس داشته باشد، چه چرخ یا اتصالات میکروفایبر طوری طراحی شده است که باعث خراشیدگی سطوح کف مثل پارکت پولیش شده یا مرمر نشود. مدل های باکیفیت از این تجهیز جانبی معمولا تیغه یا برس قابل تعویض دارند بنابراین مجبور نیستید که هر دفعه که بخش های مصرفی آن فرسوده می شود یک تجهیز جدید بگیرید.


نازل سرکج

این نازل به گونه ای طراحی شده است که به کمک آن می توان نواحی دارای محدودیت دسترسی و باریک را به ویژه در گوشه ها و زوایا به خوبی با استفاده از جاروبرقی صنعتی تمیز کرد. این تجهیز جانبی برای نظافت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی که دارای گوشه و زوایا هستند بسیار مناسب است.


برس مستطیل شکل

برخی بخش ها در یک دستگاه صنعتی دارای سطح صاف اما کم عرض هستند. برای نظافت این سطوح نیاز به نازلی شبیه به پارویی هست اما ابعاد پارویی برای نظافت چنین سطوحی مناسب نیست بنابراین باید از تجهیزی همانند برس مستطیل شکل استفاده کرد که از لحاظ مسطح بودن و ابعاد برای آنها مناسب است. این برس ها چون بیشتر در محیط های صنعتی به کار می روند باید متناسب با شرایط سخت کاری در این محیط باشند بنابراین الیاف آنها معمولا نایلونی یا فولادی است.


برس سر گرد

یک نازل برس دار است که روی سطوح ناهموار به خوبی حرکت کرده و هر گونه گردو غبار و الودگی را به نحو موثر جمع آوری می کند.

نازل ها و سری های جاروبرقی صنعتی علاوه بر تنوع از لحاظ طراحی و ساختار از نظر جنس هم متفاوت هستند و در جنس پلاستیکی و فولادی ارائه می شوند. پلاستیکی ها استحکام کمتری دارند اما باعث ایجاد خراش روی سطوح نخواهند شد مدل های استیل یا فولادی سخت تر هستند و گرانقیمت تر می باشند.

تمیز کردن ماه با سوییپر

بزرگترین زمین کثیفی که تا حالا تمیز نشده است کجاست؟ درست حدس زدید، سطح ماه! زمین ماه سطحی کثیف و پوشیده از گرد و غبار ناشی از سال ها آسیب دیدگی تحت تاثیر شهاب سنگهاست و این گرد و غبار یک مشکل بزرگی برای فضانوردان در هر بار فرود آنها بر روی ماه بود. حتی اگر ذرات گرد و غبار روی ماه بسیار کوچک باشند، آنها می توانند برنده و تیز باشند زیرا باد یا بارانی در ماه وجود ندارد که باعث فرسایش آنها پس از تشکیل اولیه و ابتدایی آنها شود. بعلاوه آنها تحت تاثیر طوفان های خورشید که هر چند وقت یکبار رخ می دهد دارای بار الکتریکی ساکن می باشند. ترکیب دو ویژگی ذکر شده به این معناست که گرد و غبار ماه به ویژه مستعد چسبیدن به تجهیزات و لباس فضانوردان هستند و می توانند باعث فرسودگی، جلوگیری از حرکت، هدایت حرارت و گرفتگی پنل های خورشیدی شوند. همچنین شما نمی خواهید که در جاذبه صفر مسیر خود به خانه این گرد و غبار را رها کنید چون استنشاق آن می تواند از نظر سلامتی مضر باشد. این یک تهدید است و کاری باید انجام داد! کاری مثل جارو کردن آن با یک سوییپر ...واقعا این کار امکان پذیر است؟


استفاده از سوییپر

ما این پست را با بیان این مطلب شروع کردیم که سطح ماه که محوطه بزرگ جاروب نشده است، بنابراین با معنی است اگر بگوییم به یک سوییپر شهری نیاز داریم تا پهنای نظافتی بزرگی داشته و در هر مسیر حرکتی تا حد امکان بخش بزرگی از سطح از پوشش دهد. بهرحال همان مرحله اول بردن که یک ماشین بزرگ و پیچیده به ماه دشوار است چه برسد به اینکه تمام بخش های آن بخواهد در فضا کار کند. در حقیقت، ما باید از هر نوع سوییپر صنعتی که با موتور احتراقی مثل موتور بنزینی یا دیزلی یا دوگانه سوز کار می کند پرهیز کنیم مگر اینکه بخواهیم به دستگاه سوئیپر خود یک مخزن خیلی بزرگ اکسیژن وصل کنیم چون سوخت بدون وجود اکسیژن نمی تواند خوب نمی سوزد. بنابراین چاره ای جز انتخاب دستگاه های سوییپر صنعتی که کاملا با باتری کار می کنند، نداریم. بهر حال این همان روشی است که نیروی لازم برای حرکت ماشین های کاوشگر ماه را نیز تامین می کند. همچنین با توجه به اینکه محوطه ای که باید تمیز کنیم، خیلی بزرگ است بیایید فکر استفاده از دستگاه های سوییپر دستی را هم کنار بگذاریم. در نهایت، بهترین گزینه ما به نظر می رسد که یک دستگاه سوییپر سرنشین دار یا خودرویی بزرگ باشد.


چه چیزهایی در مورد ماه متفاوت است؟

سوای داشتن گرد و غبار رسانای حرارت، الکترواستاتیک و برنده، ماه ویژگی های دیگری دار که باعث می شود شرایط جارو کردن آن نسبت به زمین بسیار پیچیده تر باشد. طبق نظر سنجی انجام شده در مورد شرایط خاص و منحصر به فرد ماه جواب های زیر به دست آمد.

جاذبه کم

پاسخ خوب! جاذبه کمتر  بر روی ماه آن را به مقصدی ایده آل برای وزن کم کردن تبدیل می کند. در خصوص دستگاه سوییپر ما و عملیات جاروب کردن ماه، این مشخصه واقعا می تواند کمک کننده باشد زیرا باعث می شود که آلودگی ها هنگام برس زنی و هنگام تخلیه مخزن دستگاه جاروب محوطه راحت تر حرکت کنند.


دماهای بی نهایت

اینجا روی زمین ما یک اتمسفر خوب داریم که از ما در برابر برشته شدن توسط آفتاب محافظت می کند و حتی با وجود  این اتمسفر می شود خیلی راحت بدون استفاده از ضد آفتاب مناسب توسط آفتاب سوخت و برنزه شد. بر روی ماه، ما تقریبا بصورت کامل در معرض تشعشعات خورشیدی قرار داریم. بالاتر از آن، اینکه یک روز روی ماه به اندازه 28 روز زمین طول می کشد. این دو ویژگی  به روزهای بسیار گرم بر روی ماه با دمایی حدود 100 درجه سانتیگراد و شب های بسیار سرد با دمای 137- درجه سانتیگراد منجر می شود. تصور این دماها به حد کافی سخت هست اما یک پیچیدگی دیگر هم وجود دارد و آن نحوه انتقال گرماست. حرارت زیادی در اثر تماس فیزیکی منتقل می شود اما بدون وجود هوایی که بتواند حرارت را منتقل کند، تنها راه تبادل حرارتی در ماه انتقال آن از طریق گرد و غبار و تشعشع خورشیدی مستقیم خواهد بود.

برای دستیابی به بهترین نتیجه ما می خواهیم زمان کار کردن با سوییپر خود را فقط به زمان بین روز و شب محدود کنیم. بعلاوه برای محافظت در برابر گرما از تشعشع خورشید، سوییپر ما باید تا حد امکان با یک ماده مقاوم و منعکس شده پوشش داده شده باشد. در آخرین فرود ما بر روی ماه، فضانوردان مجبور به استفاده از سیستم های خنک کننده و گرم کننده لباس های فضایی خود شدند تا در دمای معقول باقی بمانند.  آنها همچنین سیستم های در محلی داشتند که دمای تجهیزات شان را تنظیم کنند.  بهرحال، علی رغم تمام این تمهیدات، تجهیزات آنها همچنان در معرض بیش از حد گرم شدن هستند که تا حدی به خاطر گرد و غبار موجود در ماه است. همانند ماشین کاوشگر ماه، سوییپر صنعتی ما به یک سیستم خنک کننده پیشرفته نیاز دارد تا بتواند به کار کردن ادامه دهد. خوشبختانه بعضی از سویپر ها دارای سیستم خنک کننده آبی هستند که آنها را برای استفاده در آب و هوای گرم مناسب می سازد.


نبودن هوا

خب، این مشکل جدی نیست. سوییپر ها برای کار کردن نیازی به نفس کشیدن ندارند.  خوب، واقعا در کنار این واقعیت که نبود هوا مانع از استفاده از موتور احتراقی می شود، همچنین باعث یه مشکل عجیب دیگر خواهد شد. اینکه  هیچ نوع سیستم مکشی بدون اختلاف فشار کار نمی کند روی زمین، شما به کمک یک فن یا موتور مکنده هوا را به داخل می کشید که باعث می شود هوای بیرون و گرد و غبار به داخل آمده و فضای خالی را پر کنند. روی ماه، کل فضا خالی بوده و اختلاف فشاری وجود ندارد که باعث مکش شود. شما می توانید گرد و غبار را در جهت مخزن به کمک برس های سوییپر صنعتی خود به پرواز درآورید اما چیزی بیشتر برای رفتن گرد و غبار به جایی که می خواهید و باقی ماندن آنها در آنجا بدون اندکی جریان هوا رخ نخواهد داد.

اگرچه اندکی تریکی است اما چندین راه برای هدایت آلودگی وجود دارد. چندین آزمایش موفقیت آمیز برای استفاده از آهنربا و بار الکتریکی برای حرکت دادن ذرات گرد و غبار کوچک ماه که بطور کلی حاوی اندکی آهن می باشند، انجام شده است. با توجه به یک راه حل جایگزین مکش،  شاید ممکن باشد که از گاز خودمان به جای هوا استفاده کنیم. احتمالا مقداری گاز اضافی از سفر به ماه باقی می ماند که استفاده دیگری نخواهد داشت. بهترین راهکار روش حفاری Zancy است و بطورکلی از یک نی با سیستم تزریق گاز نزدیک کف استفاده می کند تا گرد و غبار را به داخل لوله مکش کند. بالاتر انیکه آلودگی و گاز می توانند به منظور انباشت آلودگی در مخزن و استفاده مجدد از گاز جدا شوند.

با ترکیب تاثیر مغناطیسی و سیستم قیفی با نیرو محرکه گاز سوییپر صنعتی ما واقعا می تواند برای کار کردن روی سطح ماه بهینه شود. شاید  ما خودمان واقعا حاضر نباشیم روی عملکرد مناسب آن در ماه شرط بندی کنیم اما می خواهیم که به آن ایمان داشته باشیم.