دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

اسکرابر بیمارستانی

اهمیت بهداشت در بعضی مکان ها مثل بیمارستان ها، درمانگاه ها یا خانه سالمندان یا کارخانه های تولید کننده مواد دارویی یا غذایی بیشتر از محیط های دیگر است. بنابراین در این نوع محیط ها باید از نوع خاصی اسکرابر استفاده شود تا اطمینان حاصل شود سطح بهداشت بالای مورد نیاز تأمین می شود. اسکرابر هایی که در این نوع فضاها استفاده می شوند به نام اسکرابر بیمارستانی یا آنتی باکتریال شناخته می شوند. این نوع اسکرابر ها یا دستگاه های کفشوی صنعتی دارای مخازن خاصی هستند که درتولید این مخزن ها از ترکیبات ویژه ای استفاده شده است که آنتی باکتریال می باشند. یعنی قسمت عمده باکتری ها و میکروب هایی که وارد مخزن شوند (بیش از 99 درصد آنها) از بین رفته و از رشد و انتشار آنها جلوگیری می شود.

در این اسکرابر ها نه تنها تمام بخش های نیازمند نظافت روزانه کاملا در دسترس هستند و مخزن های آب کثیف و تمیز کاملا خالی شده و قابل شستشو هستند اما اگر بخشی از مواد و آلودگی در گوشه و زوایا باقی بماند جنس آنتی باکتریال مخزن اسکرابر باعث از بین رفتن میکروب ها و آلودگی ها می شوند. پس هنگام استفاده مجدد از دستگاه اسکرابر یا زمین شوی صنعتی آلودگی مجددا به سطح زمین منتقل نمی شود این مسأله به خصوص در محیط هایی مثل بیمارستان ها بسیار اهمیت دارد تا به خاطر استفاده از اسکرابر ، آلودگی از بخشی به بخش دیگر منتقل نشود.

نکته مهم دیگر در اسکرابر بیمارستانی آن است که این مدل اسکرابر در مقایسه با ورژن های استاندارد صدای کمتری هم هنگام استفاده ایجاد می کند بنابراین برای محیطی مثل بیمارستان یا درمانگاه که نیاز به آرامش و سکوت دارد بسیار مناسب است.

با توجه به ویژگی های ذکر شده مشخص است که اسکرابر بیمارستانی دستگاهی ایده آل برای نظافت و شستشوی سطوح کف در جاهایی مثل بیمارستان ها و درمانگاه ها است البته می توان در قسمت های اداری این اماکن از اسکرابرهای استاندارد استفاده کرد و در بخش نگهداری بیماران و کلا قسمت هایی که بهداشت در آنها مهم تر است از اسکرابر بیمارستانی که هزینه بالاتری دارد استفاده نمود.

 

شستشوی مبدل حرارتی توسط شرکت خدماتی نظافتی

شستشوی مبدل حرارتی چالشی بزرگ در صنایع گوناگون به شمار می آید که معمولا انجام آن به یک شرکت خدماتی نظافتی سپرده می شود. این عملیات نظافتی سخت و دشوار نیاز به تجهیزات خاص داشته و شرکتهای خدمات نظافت مرسوم که فعالیت آنها محدود به اعزام نیروی خدماتی برای نظافت عمومی خانه و محل کار است، قادر به ارائه این خدمات نیستند. بلکه تنها یک شرکت خدماتی نظافتی فعال در حوزه نظافت صنعتی که از تجهیزات مکانیزه و پیشرفته بهره می گیرد می تواند در انجام این عملیات کمک کننده باشد. نیروهای چنین شرکت خدماتی نظافتی از دستگاههای واترجت فوق فشار قوی برای انجام عملیات شستشوی مبدل حرارتی کمک می گیرند. آلودگی موجود در این دستگاه که پس از مدتی می تواند در عملکرد بهینه آن اخلال ایجاد نماید غالبا از نوع رسوبات شیمیایی سرسخت است که جدا کردن آن نیاز به انرژی بالا دارد و دستگاه واترجت صنعتی برای انجام این کار گزینه مناسبی می باشد.

البته واترجت صنعتی که توسط نیروهای خدماتی حرفه ای و مجرب یک شرکت خدماتی نظافتی فعال در حوزه نظافت صنعتی برای انجام این کار به کار می رود باید به نوع ویژه از نازل تجهیز شود. شرکت خدماتی نظافتی با توجه به ساختار دستگاه مبدل حرارتی واترجت صنعتی فوق فشار قوی خود را با بیش از یک انشعاب به کار می برد. دلیل این امر آن است که مبدل حرارتی دارای لوله های زیادی است که شستن تک تک آنها زمان زیادی نیاز دارد اما استفاده از یک واترجت صنعتی با بیش از یک انشعاب می تواند سرعت عملیات را افزایش دهد. از طرف دیگر چون طول لوله ها زیاد است نازل مورد استفاده همراه با دستگاه واترجت صنعتی شرکت خدماتی نظافتی باید بتواند در طول لوله پیش برود. این لوله های قطر کمی دارند و باید نازل و شلنگ فشار قوی انتخاب شده قطری متناسب با آنها داشته باشند و چون دبی و فشار دستگاه باید برای انجام درست عملیات حفظ شود محاسبه دقیق قطر شلنگ فشار قوی باید قبل از شروع عملیات توسط متخصصان فنی شرکت خدماتی نظافتی انجام شود. در حقیقت انجام این عملیات با ابزار دستی و به روش های سنتی امکان پذیر نبوده و شرکت خدماتی نظافتی که انجام عملیات را به عهده می گیرد باید از نیروی خدماتی ماهر، دستگاه پیشرفته و نیروی فنی متخصص بهره گیرد تا عملیات با کیفیت خوب در زمان مناسب انجام شود.

انواع نازل کارواش صنعتی

نازل بخش مهمی از دستگاه واترجت یا کارواش صنعتی است. نوع نازل در یک کارواش صنعتی مشخص می کند که آب به چه شکل از دستگاه خارج شده و چه سطحی را پوشش دهد. بنابراین انتخاب یک نازل درست هنگام استفاده از کارواش صنعتی در یک عملیات خاص اهمیت بسیاری دارد و باید طوری انتخاب شود که استفاده از کارواش صنعتی باعث آسیب دیدن سطح تحت پاشش نشده، عملیات با کیفیت بالا انجام شده و سرعت انجام عملیات نیز مطلوب باشد.

بعضی از کاربردهای ویژه واتر جت یا کارواش صنعتی نیاز به استفاده از نازل های خاصی دارد مثلا سندبلاست کردن با استفاده از جت واتر فقط در صورت استفاده از نازل خاص سندبلاست امکان پذیر است. در عملیاتی مثل شستشوی لوله ها یا شستشوی مبدل حرارتی هم از نازل های خاصی همراه با کارواش صنعتی استفاده می شود شکل این نازل ها به گونه ای است که امکان حرکت نازل را در طول لوله فراهم می کند. اما بطور کلی اگر دستگاه کارواش صنعتی برای شستشوی سطح معمولی نیز استفاده شود باید به نوع نازل آن توجه نمود.

نازل سوزنی یا صفر درجه نوعی از نازل است که جریان آب پرفشار خارج شده از کارواش صنعتی را به صورت یک باریکه  پاشش می کند و آن را در یک مساحت بسیار کوچک متمرکز می نماید پس این نوع نازل قدرت  جریان آب را افزایش می دهد و باعث می شود که از کارواش صنعتی بتوان برای کندن آلودگی های عمیق و حتی لایه برداری انتخاب کرد. مثلا در عملیات تخریب بتن از این نوع نازل استفاده می شود اما این نازل برای شستشوی بدنه ماشین مناسب نیست چون می تواند باعث کنده شدن رنگ یا حتی فرورفتگی شود.

نازل دیگر که بسیار پرکاربرد است نازل تیغه ای یا کاردکی است که باعث می شود آب خروجی کارواش صنعتی تحت یک زاوایه مشخص پاشش شده و سطح بیشتری را پوشش دهد این نازل برای شستشوی و نظافت عمومی سطوح مختلف مناسب است چون سرعت عملیات را افزایش می دهد و از آسیب دیدگی موضعی جلوگیری می کند.

نازل دیگر نازل دوار است که در آن خروجی نقطه ای آب می چرخد پس هم ویژگی های مثبت نازل سوزنی را دارد هم سرعت عملیات بالای نازل کاردکی و به کارواش صنعتی امکان می دهد که در کاربردهای مختلف مورد استفاد قرار گیرد.

سیستم نظافت فیلتر در جارو برقی صنعتی

دستگاه های جارو برقی صنعتی نه تنها فیلترهای قوی تری نسبت به مدل های خانگی و تجاری دارند بلکه به خاطر اینکه دستگاه مکنده یا جاروبرقی صنعتی همواره دارای قدرت مکش بالا باشد و اشکالی در عملکرد آن ایجاد نشود، به سیستم نظافت فیلتر هم تجهیز شده اند. این سیستم در جارو برقی صنعتی ممکن است اتوماتیک یا دستی باشد یعنی بطور خودکار در یک بازه زمانی معین سیستم نظافت فیلتر جارو برقی صنعتی فعال می شود تا گرد و غبار فیلتر جدا شده و فیلتر دچار مشکل گرفتگی نشود یا دستگاه یک نشانگر میزان گرفتگی است که کاربر از روی آن می تواند کارایی جارو برقی صنعتی را سنجیده و در صورت گرفتگی فیلتر سیستم نظافت فیلتر آن را بصورت دستی فعال کند.

در دستگاه های جارو برقی صنعتی از سیستم های نظافت فیلتر متفاوت استفاده می شود. یکی از رایج ترین، ساده ترین و کاربردی ترین سیستم های نظافت فیلتر در جارو برقی صنعتی ، تکاننده دستی است که  یک اهرم دارد. با حرکت اهرم توسط کاربر فیلتر تکانده شده و گرد و غبار و ذرات ریز از آن جدا می شود.

برخی از دستگاه های جارو برقی صنعتی دارای سیستم نظافت فیلتر از نوع دمش هوای معکس هستند. بدین ترتیب که برای فعال کردن این سیستم در حالیکه موتور دستگاه جارو برقی صنعتی روشن است دهانه مکش بسته شده و زبانه مربوطه باز می شود تا هوا در جهت معکوس به داخل دستگاه کشیده شود در این حالت با عبور هوا در جهت معکوس از فیلتر جارو برقی صنعتی ، فیلتر تمیز می شود.

 روش دیگر برای نظافت فیلتر جارو برقی صنعتی استفاده از کمپرسور هواست که در آن جریان هوای دمیده شده باعث لرزش و تکانده شدن فیلتر می شود و گرفتگی آن را برطرف می کند.

سیستم های ذکر شده روشی هایی هستند که برای رفع گرفتگی فیلتر در حالتی که جارو برقی صنعتی مشغول به کار است به کار می روند. برای دست یابی به نتیجه بهتر می توان در صورت لزوم هر چند وقت یکبار فیلتر جارو برقی صنعتی را خارج نموده و آن را شست. فیلترهای پلی استری قابل شستشو بوده و از این روش می توان برای رفع گرفتگی آنها استفاده کرد.

استاندارد HACCP برای دستگاه اسکرابر

بخش هایی از دستگاه اسکرابر پس از هر بار استفاده از دستگاه و در پایان عملیات نظافت و شستشو باید به دقت نظافت و شسته شوند تا آلودگی در آنها باقی نماند. استاندارد HACCP مشخص می کند که آیا این بخش‌ها از دستگاه اسکرابر به راحتی در دسترس هستند و امکان نظافت و شستشوی آنها وجود دارد یا نه. 

در دستگاه های اسکرابر یا کفشوی صنعتی که این استاندارد را دارند. مخزن های آب تمیز و آب کثیف دستگاه به راحتی تخلیه می شوند و طراحی آنها به گونه ای است که تمام بخش های مخزن را می توان تمیز کرد تا هیچ گونه آب و آلودگی یا محلول شوینده در گوشه ها و زوایای دستگاه اسکرابر باقی نماند. در برخی مدل های اسکرابر دستی مخزن آب کثیف که احتیاج به نظافت بیشتری دارد و تخلیه و شستشوی کامل آن بسیار مهم است از دستگاه قابل جدا شدن است در مدل های دیگر از این رده اسکرابر ها درپوش مخزن آب کثیف کاملا باز شده و مخزن اسکرابر یا زمین شوی صنعتی دارای دیواره های صاف و صیقلی است یعنی سطوح ناهموار و دارای خلل و فرج ندارد تا آب آلوده در آنها جای گیرد. در اسکرابر های خودرویی که امکان جدا نمودن مخزن از دستگاه کفشور صنعتی وجود ندارد مخزن ها دارای شلنگ تخلیه یا یک دریچه هستند که آب باقی مانده در آنها به راحتی و به شکل کامل تخلیه شود.

بخش های دیگر دستگاه اسکرابر که باید پس از پایان یافتن عملیات تمیز شوند برس ها و تی و فیلترها هستند. فیلتر مخزن آب کثیف معمولا یک سبد پلاستیکی است که آلودگی های جامد و بزرگ را در خود نگه می دارد. این فیلتر باید به راحتی در دسترس و قابل برداشتن باشد تا بتوان آن را پس از کار با اسکرابر شست. برس ها و تی اسکرابر نیز باید به راحتی و بدون نیاز به ابزار خاص قابل جدا شدن و اتصال مجدد به دستگاه کف شوی صنعتی باشند. در برخی از مدل های اسکرابر با فشردن یک دکمه برس های دستگاه از آنها جدا شده و یا به سری برس متصل می شوند.