دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

نکات مهم پیرامون مخزن دستگاه سوییپر

در پست های گذشته با دستگاه سوییپر و نحوه عملکرد این ابزار تخصصی نظافت زمین تا حدودی آشنا شدیم و همچنین بخش های تشکیل دهنده این دستگاه معرفی گردید. در این پست توضیحات بیشتری در مورد مخزن دستگاه سوییپر یا جاروب خیابانی ارائه می گردد.

مخزن در حقیقت قسمتی از دستگاه سویپر است که آلودگی و زباله های از طریق برس مرکزی به آن انتقال می یابند. از عوامل تاثیر گذار در کارایی یک سوییپر مخزن آن می باشد. وقتی ظرفیت مخزن دستگاه بزرگ باشد، دستگاه مدت زمان طولانی می تواند مورد استفاده قرار گرفته و نیازی به ایجاد وقفه در عملیات برای تخلیه مخزن نمی باشد. اما باید به این نکته توجه نمود که هر چه ظرفیت مخزن بزرگتر باشد وزن آن به ویژه پس از پر شدن بیشتر شده و تخلیه آن دشوارتر می گردد. بنابراین در مدل های سوییپر بزرگ تخلیه مخزن بصورت مکانیزه صورت می گیرد. این دستگاه های جاروب خیابانی مجهز به جک هیدرولیک می باشند که می تواند مخزن را تا ارتفاع مشخصی بالا برده و تخلیه نماید. اما در مدل های کوچک اسکرابر نیازی به استفاده از سیستم مکانیزه برای تخلیه مخزن نیست و می توان مخزن را به شیوه ی دستی تخلیه کرد. در برخی سوییپرهای کوچک اگرچه تخلیه مخزن بصورت دستی است اما مخزن را بصورت چرخ دار و دسته دار طراحی می کنند تا راحت تر قابل جابجایی و حمل و تخلیه باشد.

البته در کنار ظرفیت ذکر شده در مشخصات فنی یک سوییپر ، باید به این نکته نیز توجه شود که چه حجمی از مخزن هنگام کار پر می شود. برخی اوقات ظرفیت سوییپر بالاست اما بخشی از ظرفیت آن بدون استفاده باقی می ماند. این مسأله به جهت چرخش برس مرکزی بستگی دارد در شرایطی که برس رولری اصلی دستگاه در خلاف جهت عقربه های ساعت حرکت می نماید،امکان پر شدن و استفاده از حجم بیشتری از مخزن وجود دارد.

علاوه بر ظرفیت مخزن، محل قرارگیری آن نیز در یک دستگاه سوییپر دارای اهمیت می باشد. وقتی مخزن در پشت دستگاه سوییپر واقع شده است کاربر دید بهتری نسبت به محیط اطراف خواهد داشت و در نتیجه بهتر می تواند دستگاه را هدایت کرده و در این حالت کیفیت عملیات ارتقاء یافته و در عین حال ایمنی کاربر و افراد حاضر در محیط حفظ می گردد و خطر برخورد دستگاه سوییپر با موانع و آسیب دیدگی آن نیز کاهش می یابد.

جاروبرقی صنعتی چه تفاوتی با جاروبرقی تجاری دارد؟

اکثر افراد با جاروبرقی بعنوان یک دستگاه نظافت کارآمد آشنایی داشته و تقریبا این دستگاه در ست تجهیزات نظافتی هر خانه یا شرکتی وجود دارد. دستگاه های جاروبرقی تجاری یا خانگی غالبا دارای طراحی جمع و جور بوده، وزن کمی داشته و سطح صدای آنها پایین می‌باشد. همچنین در این رده از جارو برقی ها مواد مکش شده معمولا در پاکت های یکبار مصرف جمع آوری می شوند. این ویژگی ها دستگاه های جاروبرقی تجاری را به گزینه ای مناسب برای کاربرد در محیط خانه و اداره تبدیل می نماید که مصرف کننده به راحتی می تواند از آن استفاده نماید.

دستگاه های جاروبرقی صنعتی از لحاظ نحوه عملکرد و بخش های تشکیل دهنده تفاوتی با مدل های خانگی ندارند و هر دو رده بر اساس ایجاد خلأ و انتقال مواد و آلودگی همراه با جریان هوای مکش شده عمل می نمایند. آنچه دستگاه جاروبرقی صنعتی را از رده خانگی متمایز می نماید ویژگی های خاصی است که امکان استفاده از این دستگاه را در محیط های صنعتی با شرایط سخت کاری فراهم می نماید.

از آنجائیکه دستگاه های جاروبرقی صنعتی برای کاربرد در محیط صنعتی و جمع آوری حجم بالای آلودگی های خاص طراحی شده اند. این دستگاه ها دارای ظرفیت بالاتری نسبت به مدل های خانگی می باشند و اولین تفاوت آنها مربوط به ابعاد دو رده است. همچنین استفاده از موتورها و پمپ های قدرتمندتر و بزرگتر در دستگاه های جاروبرقی صنعتی قدرت و سرعت مکش آنها را در مقایسه با مدل های رده تجاری و خانگی افزایش می دهد. بنابراین جاروبرقی های صنعتی می توانند مواد سنگین تر را از فاصله دورتر مکش نمایند.

مکنده یا جارو برقی های صنعتی برخلاف جاروهای تجاری که دارای فیلترهای طبقه بندی نشده هستند، مجهز به فیلترهای طبقه بندی شده با قدرت فیلتراسیون بالا می باشند. همچنین دستگاه ها به منظور حفظ عملکرد بهینه مکش به سیستم نظافت فیلتر تجهیز شده اند.

کاربرد جاروبرقی های صنعتی در محیط های سخت و خشن ایجاب می نماید که دستگاه استحکام بالایی داشته باشد بنابراین در تولید بدنه و شاسی آنها از فولاد و فلزات پوشش داده شده با رنگ های پودری استفاده می شود. و این جاروبرقی ها از لحاظ ابعاد و وزن نسبت به مدل های خانگی و تجاری بزرگتر و سنگین تر هستند. همچنین مخزن آنها بزرگتر بوده و معمولا مواد مستقیما داخل مخزن جمع می شوند نه پاکت. مخزن این دستگاه ها قابل جدا شدن بوده و دارای چرخ و دسته می باشد تا به راحتی قابل حمل و جابجایی باشد.

دستگاه های اسکرابر بر چه اساسی طبقه بندی می شوند؟

کارایی بالای دستگاه اسکرابر و توانایی آن در شستشوی موثر و باکیفیت سطوح مختلف در حداقل زمان باعث گسترش کاربرد این دستگاه در محیط های گوناگون گردیده است. به همین دلیل برندهای مختلفی اقدام به طراحی و تولید دستگاه های کف شوی یا اسکرابر نموده اند و تنوع این محصولات در بازار چشمگیر می باشد. اگرچه اسکرابر ها در مدل های مختلف طراحی و تولید می شوند و تنوع بالایی دارند اما اساس عملکرد در همه دستگاه های زمین شوی صنعتی یکسان بوده و همگی دارای بخش های تشکیل دهنده مشترک می باشند. به طور کلی اسکرابر ها بر اساس چند پارامتر مشخص قابل طبقه بندی هستند. آشنایی با این پارامترها به مشتریان امکان می دهد تا با دقت بیشتری اسکرابر مورد نظر خود را انتخاب نموده و نسبت به خرید کفشوری متناسب با نیازهای نظافتی خود اطمینان حاصل نمایند.

دو پارامتر اصلی تقسیم بندی اسکرابر ها نحوه هدایت و منبع تغذیه آنها می باشد.

اسکرابر ها از لحاظ نحوه هدایت به دو دسته خودرویی و دستی تقسیم بندی می شوند. اسکرابرهای دستی کوچکتر بوده و کاربر با قرارگیری در پشت  دستگاه آنها را به سمت جلو هدایت می نماید. این اسکرابرها برای جایی که نیاز به قدرت مانور بالا می باشد مناسب هستند. در مقابل اسکرابر های سرنشین دار یا خودرویی شبیه ماشین هدایت می شوند یعنی دارای صندلی و فرمان بوده و کاربر سوار آنها می شود و آنها را هدایت می کند. این اسکرابرها پهنای شستشو و ظرفیت بالاتری داشته و برای کاربرد در فضاهای دارای مساحت بالاتر مناسب تر هستند.

دومین پارامتر مهم در تقسیم بندی اسکرابرها منبع تغذیه آنها است. اسکرابر ها یا دارای موتور الکتریکی هستند یا موتور بنزینی و دیزلی. اسکرابرهای دارای موتور الکتریکی خود به دو دسته کابلی و باتری دار تقسیم می شوند. اسکرابر های کابلی با یک کابل برق مستقیما به پریز برق متصل شده و می توان بصورت پیوسته از آنها استفاده کرد. در اسکرابرهای باتری دار مدت زمان عملکرد دستگاه وابسته به شارژ باتری می باشد اما این اسکرابرها شعاع کاری وسیع تری داشته و در جایی که دسترسی به پریز برق دشوار است یا خطر آفرین می باشد می توان از این اسکرابرها استفاده نمود.

مشخصه های فرعی دیگری نیز در طبقه بندی اسکرابرها نقش دارند که در پست های بعدی بیشتر در مورد آنها صحبت خواهد شد.