دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

تجهیزات نظافتی مورد استفاده یک شرکت خدماتی نظافتی حرفه ای

بسیاری از شرکت‌ها و موسسات امروزه در زمینه خدمات نظافتی فعال هستند و بعنوان یک شرکت خدماتی نظافتی شناخته می شوند و سپردن برنامه نظافتی به یک شرکت خدمات نظافتی از سوی صاحبان کسب و کار بسیار متداول شده است و مدیران و تصمیم گیران محیط های تجاری و صنعتی و اداری ترجیح می دهند که عملیات نظافت و شستشوی مورد نیاز در مجموعه خود را به یک شرکت خدماتی نظافتی بسپارند. هدف صاحبان کسب و کار از واگذاری برنامه نظافتی خود به یک شرکت خدماتی نظافتی انجام سریع تر و باکیفیت تر عملیات نظافتی مورد نیاز، کاهش هزینه ها و کاهش تعداد نیروهای خدماتی مورد نیاز است.

اگر شرکت خدماتی نظافتی انتخاب شده بعنوان پیمانکار نظافتی حرفه ای و متعبر نباشد در دست یابی به هدف های گفته شده کمک کننده نیست و حتی ممکن است باعث ضرر و زیان بیشتر شود. پس انتخاب یک شرکت خوب حائز اهمیت بالا است.

بدون شک اگر یک شرکت خدماتی نظافتی معتبر باشد از تجهیزات و ابزارهای نظافتی پیشرفته و باکیفیت استفاده می کند. بطور کلی استفاده از دستگاه هایی مثل اسکرابر، سوییپر، واترجت و جاروبرقی صنعتی بجای جارو و تی و بقیه وسایل دستی سرعت و کیفیت عملیات نظافت و شستشو را افزایش می دهد و نتایج مثبتی ایجاد می کند اما اینکه دستگاه نظافتی مورد استفاده چه کیفیتی دارد و تولید چه کمپانی هست نیز بسیار اهمیت دارد. دستگاه های نظافتی که توسط تولیدکننگان شناخته شده جهانی مثل کمپانی های آلمانی و ایتالیایی تولید شده اند کیفیت و طول عمر بالایی دارند و عملکرد آنها نیز کاملا مناسب است. اگر شرکت خدماتی نظافتی از این نوع دستگاهها استفاده می کند و نیروهای خدماتی آن نیز آموزش دیده و با تجربه هستند تا حد زیادی می توان مطمئن بود که عملیات نظافت و شستشو با کیفیت بالا و در زمان تعین شده انجام می شود. برعکس دستگاه های بی کیفیت عملکرد خوب ندارند قدرت تمیز کنندگی آنها پایین است و همواره بخشی از آلودگی باقی می گذارند. این دستگاه ها به دلیل کیفیت پایین هرچند وقت یکبار خراب می شوند و از کار می افتند و قادر به کار نیستند بنابراین برنامه نظافتی منظم پیش نمی رود و کارها سر وقت انجام نمی شود.  

علاوه بر کیفیت پارامترهای دیگری هم در یک دستگاه نظافتی مکانیزه مورد استفاده توسط شرکت خدماتی نظافتی مهم هستند که یکی از آنها تناسب دستگاه با محیط است مثلا اگر شرکت خدمات نظافتی مسئول نظافت یک کتابخانه یا موزه است باید از دستگاه های کم صدا استفاده کند.برای نظافت سرای سالمندان یا بیمارستان دستگاه باید دارای گواهینامه های بهداشتی معتبر باشد و ....

 

انواع فیلتر جارو برقی صنعتی و خانگی

یکی از مهم ترین بخش‌های هر جارو برقی صنعتی و خانگی سیستم فیلتراسیون آن است. فیلتر در یک دستگاه جارو برقی صنعتی یا خانگی دارای اهمیت بسیار بالا می باشد. مواد و آلودگی های مکش شده توسط دستگاه جارو برقی همراه با جریان هوا وارد دستگاه می شوند. در این حالت مواد و آلودگی های سنگین تر و بزرگتر داخل مخزن سقوط کرده و ذرات ریز و گرد و غبار سبک همراه با جریان هوا به سمت پمپ حرکت می کنند. نقش فیلتر در یک دستگاه جارو برقی صنعتی یا خانگی در این مرحله اهمیت می یابد. فیلتر ذرات ریز و گرد و غبار را جذب نموده و مانع از ورود آنها به داخل پمپ می شود همچنین از بازگشت این ذرات به محیط پیرامون همراه با جریان هوای خارج شده از دستگاه جاروبرقی جلوگیری می نماید. به این ترتیب طول عمر پمپ دستگاه افزایش یافته و همچنین کیفیت هوای محیط ارتقاء می یابد. این مسأله بخصوص در دستگاه های جارو برقی صنعتی مورد استفاده در محیط های صنعتی حاوی ذرات بسیار ریز مانند سیلیس حائز اهمیت است زیرا از ابتلا کارکنان آنها به بیماری های تنفسی جلوگیری خواهد کرد. بنابراین سیستم های فیلتراسیون مورد استفاده در دستگاه های جارو برقی صنعتی در مقایسه با مدل های خانگی و تجاری قدرتمندتر هستند.

فیلترهای مورد استفاده در دستگاه های جارو برقی صنعتی سطح فیلتراسیون بالاتری داشته و در مدل های کارتریجی و ستاره ای تولید می شوند. جنس این فیلترها غالبا پلی استری است که قابل شستشو می باشد. در مکنده های صنعتی بزرگتر از فیلترهای پاکتی موازی استفاده می شود. در جایی که ذرات مکش شده بسیار ریز هستند معمولا دستگاه علاوه بر فیلتر اصلی خود به یک فیلتر ایمنی هپا تجهیز می شود.در دستگاه های جارو برقی تجاری و خانگی نیازی به استفاده از فیلترهای طبقه بندی شده نیست و این مدل ها معمولا دارای پاکت های یکبار مصرف هستند که هم بعنوان مخزن و هم فیلتر عمل می نمایند. در مدل های باکیفیت تر دستگاه به یک فیلتر کیسه ای نیز تجهیز می شود.

اسکرابر خودرویی چه ویژگی‌هایی دارد؟

دستگاه های اسکرابر خودرویی بهترین گزینه برای شستشوی موثر مکان هایی با مساحت بالا می باشند. این مدلهای کف شوی صنعتی در مقایسه با اسکرابرهای دستی بزرگتر هستند و بنابراین پهنای کاری و ظرفیت مخازن بزرگتری نیز دارند. این مساله موجب افزایش کارایی دستگاه های اسکرابر خودرویی یا سرنشین دار می شود که کمک می نماید که این دستگاه‌های زمین شوی صنعتی قادر به پوشش دهی مساحت بالایی در مدت زمان کوتاه باشند.

دستگاههای اسکرابر خودرویی دارای صندلی برای نشستن کاربر هستند و شبیه ماشین سواری می باشند. در این اسکرابر ها کاربر روی صندلی نشسته و به وسیله فرمان دستگاه اسکرابر را کنترل و در جهت مورد نظر هدایت می نماید. بنابراین هنگام کار با این مدل اسکرابر کاربر انرژی بسیار کمی مصرف نموده و دچار خستگی نمی شود. چون اسکرابر های خودرویی مجهز به موتور جلوبرنده هستند بنابراین معمولا می توانند از سطوح شیبدار بالا رفته و از سوی دیگر سرعت حرکت دستگاه کفشوی صنعتی در آنها قابل تنظیم است و بنابراین کاربر می تواند متناسب با میزان آلودگی سرعت حرکت دستگاه را تنظیم نماید. دستگاههای کفشور خودرویی به دلیل داشتن ابعاد بزرگتر در مقایسه با مدل های دستی قدرت مانور کمتری دارند و بنابراین در محیط های کوچک یا متراکم به راحتی قابل حرکت نمی باشند. اما در فضاهای بزرگ همانند مراکز خرید، فروشگاه های بزرگ، پاساژها و ... به دلیل داشتن کارایی بالا بسیار مناسب هستند. چون این رده از اسکرابرها  برای فضاهای بزرگ طراحی شده اند بنابراین طراحی آنها به شکل کابل دار در عملکرد دستگاه محدودیت ایجاد کرده و شعاع کاری آن را کاهش می دهد در نتیجه دستگاه های اسکرابرخودرویی غالبا به شکل مدل های باتری دار طراحی می شوند تا ضمن داشتن عملکرد بدون محدودیت به دلیل عدم ایجاد آلودگی در فضاهای سرپوشیده داخلی بدون مشکل قابل استفاده باشند. اما برخی مدل های مورد استفاده در محیط های صنعتی مثل کارخانه ها و انبارهای بزرگ ممکن است دارای موتور احتراقی بوده و از دیزل استفاده نمایند.

ویژگی ‌های یک شرکت خدماتی نظافتی قابل اعتماد

با توجه به هزینه بالای خرید برخی از تجهیزات مکانیزه نظافتی همچنین هزینه های مرتبط با سرویس و نگهداری دستگاه، خرید قطعات یدکی و بخش ‌های مصرفی و استخدام نیروی ماهر برای کار با دستگاه های تخصصی نظافت صنعتی، بسیاری از صاحبان کسب و کار ترجیح می دهند بجای خرید تجهیزات و انجام عملیات توسط نیروهای خدماتی خود، فعالیت های نظافتی خود را به یک شرکت خدماتی نظافتی محول نمایند. بهره گیری از خدمات یک شرکت خدمات نظافتی هم می تواند شامل نظافت عمومی فضای داخلی و خارجی ساختمان باشد و هم انجام عملیات نظافت تخصصی همانند نظافت و شستشوی تخصصی تجهیزات همانند رسوب زدایی از لوله ها، شستشوی مبدل حرارتی، نظافت حوضچه ها و مخازن باشد. با توجه به تعداد بالای شرکتهای خدمات نظافتی فعال ممکن است افراد در انتخاب یک شرکت خدماتی نظافتی قابل اعتماد دچار مشکل شده و پس از صرف هزینه قابل توجه از کیفیت خدمات ارائه شده راضی نبوده و نتیجه مطلوب برای انها حاصل نگردد.

برای انتخاب یک شرکت خدماتی نظافتی حرفه ای می توان به رزومه کار آن شرکت خدماتی توجه نمود و بررسی کرد که این شرکت قبلا با چه موسسات و مجموعه هایی همکاری کرده است. بدون شک رضایت مشتریان و ادامه همکاری آنها با یک شرکت نظافتی نشان دهنده عملکرد مناسب آن شرکت خواهد بود. نکته دیگری که باید مورد بررسی قرار گیرد تجهیزات مورد استفاده این شرکت خدمات نظافتی است. استفاده از دستگاه های مکانیزه مدرن و تولید شده توسط تولید کنندگان معتبر کیفیت بالای عملیات را تضمین نموده و از آسیب دیدگی سرمایه شما جلوگیری خواهد کرد.

همچنین نیروهای خدماتی یک  شرکت خدماتی باید مورد بررسی قرار گیرند. نیروهای خدماتی باید با تجربه و ماهر بوده و دارای  تخصص کافی باشند. بی تجرگی نیروهای خدماتی نه تنها کیفیت عملیات را کاهش می دهد بلکه حتی ممکن است باعث آسیب دیدگی سرمایه مشتری شود.

یک شرکت خدماتی نظافتی دارای نیروهای ماهر و باتجربه و همچنین تجهیزات پیشرفته در صورت برخورداری از مدیریت توانمند و توانا در تنظیم یک برنامه نظافتی دقیق و مرتب قادر به ارائه خدمات با سطح کیفی مطلوب خواهد بود و همکاری با چنین شرکتی تضمین کننده صرفه جویی در هزینه ها و سودآوری بیشتر مجموعه می باشد.

سوییپر چگونه از انتشار گرد و غبار هنگام جاروب کردن جلوگیری می کند؟

یکی از مشکلات استفاده از جاروهای دستی در نظافت سطوح کف انتشار گرد و غبار در محیط است که باعث ایجاد مزاحمت برای کاربر و سایر افراد حاضر در محیط می شود. به دلیل همین گرد و خاک برخاسته در حین عملیات جاروب کردن سطح معمولا نیروهای خدماتی که از روش های سنتی برای نظافت استفاده می کنند مجبور به استفاده از ماسک هستند. این گرد و خاک برخاسته نه تنها می تواند به ایجاد آلرژی و بیماری در افراد منجر شود بلکه  پس از مدتی دوباره بر روی سطوح نشسته و کیفیت نظافت را کاهش می دهد.  سوییپر بعنوان یک دستگاه مکانیزه و مدرن نه تنها سطوح کف را با سرعت بالایی تمیز می نماید بلکه این مشکل را نیز حل می کند. در سوییپر ها از مکانیزم های متفاوتی برای جلوگیری از انتشار گرد و غبار استفاده می شود. از سوی دیگر به جز سوییپر های مکانیکی که موتور ندارند انواع دیگر سوییپر ها چه دستی و چه خودرویی دارای موتور مکنده هستند که این موتور مکنده موجب نگهداشتن آلودگی های مکش شده داخل مخزن شده و از بازگشت آنها به محیط جلوگیری می نماید.

دو مکانیزم اصلی که دستگاه های سوییپر توسط آنها مانع بلند شدن گرد و غبار می شوند. یکی قابلیت مکش بر روی برس ها جانبی دستگاه است که روش بسیار موثری می باشد. روش دیگر پاشش آب هنگام کار است. این آب تنها برای جلوگیری از بلند شدن گرد و غبار پاشش می شود و باید دقت نمود که استفاده از آب در این مکانیزم خاص به معنای امکان انجام عملیات شستشو توسط سوییپر یا دستگاه جاروب خیابانی نمی باشد. از بین دو روش ذکر شده، قابلیت مکش روی برس های جانبی روش کارآمدتری است که بر روی انواع سوییپرها به راحتی قابل کاربرد است در مقابل روش پاشش آب چون نیاز به یک مخزن آب دارد. تنها در سوییپر های شهری که دارای ابعاد بزرگتر هستند استفاده می شود. با این دو مکانیزم نه تنها نیروهای خدماتی و کاربر به دلیل تنفس گرد و خاک دچار مشکل نمی شوند و مزاحمتی برای افراد حاضر ایجاد نمی گردد بلکه کیفیت نظافت نیز افزایش می یابد.