دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

چگونه یک دستگاه سوییپر عمل می کند؟

سوییپر کارآمدترین دستگاه مکانیزه است که برای نظافت سطوح کف و جمع آوری گرد و غبار و زباله های کوچک می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در انجام عملیات ذکر شده هیچ یک از تجهیزات نظافت صنعتی از لحاظ سرعت و کارایی قادر به رقابت با سوییپر نمی باشند و از این رو سوییپر بهترین ابزار نظافتی برای کاربرد در محیط های دارای وسعت بالا به ویژه فضاهای باز و غیرسرپوشیده می باشد. حال این پرسش مطرح می گردد که نحوه عملکرد سوییپر یا دستگاه جاروب خیابانی به چه صورت می باشد؟

هر سوییپر از سه بخش اصلی موتور، برس مرکزی و مخزن تشکیل شده است. با روشن شدن موتور، برس مرکزی که یک برس غلطکی (رولری) می باشد به حرکت در می آید. با حرکت این برس گرد و خاک و زباله های کوچک به مخزن منتقل می شوند. سوییپرها معمولا به یک یا دو برس جانبی قابل تجهیز می باشند. حرکت برس های جانبی باعث هدایت آلودگی های خشک از اطراف به سمت برس مرکزی و افزایش کیفیت نظافت می گردد. همچنین دستگاه های سوییپر می توانند دارای یک موتور مکنده و یک سیستم فیلتراسیون باشند. موتور مکنده باعث نگهداری آلودگی های جمع آوری شده در مخزن گردیده و سیستم فیلتراسیون با فیلتر کردن ذرات ریز از بازگشت آنها به فضای پیرامون جلوگیری می نماید.

هر چه طول برس مرکزی و قطر برس های کناری بیشتر باشد پهنای نظافت دستگاه و به تبع آن کارایی آن بالاتر خواهد بود. با بزرگتر شدن پهنای نظافت و ابعاد دستگاه طبیعتا نیاز به مخزن بزرگتری نیز می باشد تا وقفه زمانی برای تخلیه مخزن به حداقل کاهش یابد.

عملیات جاروب کردن به ویژه عملکرد برس های جانبی تا حدی موجب انتشار گرد و غبار در فضا می گردد به همین دلیل مدل های پیشرفته سوییپر دارای قابلیت مکش یا پاشش آب بر روی برس های جانبی می باشند تا به این صورت از انتشار گرد و غبار در محیط جلوگیری شود.

در سوییپرهای دارای مخازن بزرگ، حمل و تخلیه مخزن هنگام پر شدن آن دشوار می باشد در نتیجه این سوییپرها غالبا به سیستم تخلیه مکانیزه تجهیز شده اند. د ر این سیستم، یک جک هیدرولیک وظیفه بالا بردن مخزن تا ارتفاع مشخص را به عهده داشته و باعث می گردد تخلیه مخزن بصورت کاملا مکانیزه و بدون دخالت دست، در محل مورد نظر صورت گیرد.

مشخصه های ذکر شده باعث می شود که سوییپر به دستگاهی کارآمد برای نظافت سطوح کف تبدیل گردد.