دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

تست DOP: گواهی تایید کننده فیلتر هپای جاروبرقی صنعتی

کمپانی دلفین ایتالیا بعنوان یک تولید کننده معتبر مکنده و جاروبرقی صنعتی و نیمه صنعتی یک هدف اصلی دارد: آنکه همیشه بالاترین  کیفیت و سطح امنیت را در تولید دستگاه های جاروبرقی صنعتی و مکنده خود تضمین نماید.  در فاز طراحی، تیم کارشناسان دلفین سعی می کند تا بین قدرت مکش و بازده فیلتراسیون جاروبرقی صنعتی تعادل ایجاد کند اما همیشه میزان فشار هوای وارد بر فیلتر را در نظر می گیرد. از سال 2015 دلفین برای مشتریان خود امکان انجام تست DOP را هنگام سفارش دادن جاروبرقی صنعتی فراهم کرده است. این تست به مشتری امکان می دهد تا یک گواهی اضافی برای بازده فیلتراسیون جاروبرقی صنعتی خود بدست آورند.


تست DOP جاروبرقی صنعتی چیست؟

تست شامل عبور دادن جریان روغن دارای ذرات میکرونی با اندازه متوسط 3/0 میکرون داخل مکنده یا جاروبرقی صنعتی در شرایط است که دستگاه روشن و در حال کار کردن است. تا بازده فیلتر هپا در فیلتر کردن این ذرات تعیین شود. این تست بوسیله یک فوتومتر آئروسول انجام می شود که غلظت ذرات را در دو طرف فیلتر هپای نصب شده در جاروبرقی صنعتی اندازه گیری می کند. با این روش، امکان تعیین دقیق درصد ذرات فیلتر شده وجود دارد.

فیلتر هپای باید سطح بالای فیلتراسیون را تضمین کند: دستگاه های جاروبرقی صنعتی دلفین فقط به فیلترهای هپای  H14 تجهیز شده اند که به معنای فیلتراسیون 995/99 درصد ذرات با اندازه ذره 18/0 میکرون است.


تست DOP:  یک گواهی اضافی

تست DOP دومین گواهینامه برای فیلتر هپا است و دومین گواهینامه ای است که برای فیلترها توسط تولید کننده ارائه می شود. این تست امکان می دهد تا بالاترین بازده فیلتراسیون در یک جاروبرقی صنعتی تضمین شود زیرا با انجام این تست هرگونه آسیب احتمالی به فیلتر که به علت حمل و نقل، کار کردن و نصب در فیلتر ایجاد شده باشد مشخص می گردد.

با استفاده از تست DOP همچنین می توان  چک کرد که آیا اندازه فیلتر با مدل جاروبرقی صنعتی که فیلتر داخل آن نصب شده است متناسب می باشد یا نه و متعاقبا اینکه بازه فیلتر توسط فشار هوای وارد بر آن کاهش می یابد یا نه؟

بنابراین انجام این تست برای آنکه بازده و سطح ایمنی واقع فیلتر به کار رفته در جاروبرقی صنعتی تعیین شود حیاتی است.


چرا باید برای جاروبرقی صنعتی خود تقاضای انجام تست DOP را نمایید.

تایید عملکرد فیلتر هپا به معنی تضمین بالاترین سطح ایمنی برای کارکنان است و اینکه جریان هوای خارج شده از جاروبرقی صنعتی کاملا خالص و عاری از آلودگی است. بطور کلی یکی از مهم ترین تفاوت های یک جاروبرقی صنعتی و مدل تجاری یا خانگی به سیستم فیلتراسیون آنها مربوط می شود. در دستگاه های تجاری و خانگی بخشی از فیلتراسیون توسط پاکت یا کیسه جاروبرقی انجام می شود که در حقیقت نقش مخزن دستگاه را هم بر عهده دارد و هر چند وقت یکبار و پس از پر شدن باید تعویض شود. بنا به نوع دستگاه فیلتر دیگری را نیز قبل از موتور قرار می دهند که البته معمولا جزو فیلترهای طبقه بندی شده نیست. حال آنکه در جاروبرقی صنعتی فیلتر مورد استفاده باید فیلتر طبقه بندی شده باشد و دقیقا مشخص کند که ذرات تا چه اندازه ذره ای را می تواند فیلتر کند. فیلترهای مورد استفاده در جاروبرقی صنعتی دارای کلاس L یا  M هستند و بصورت ستاره ای یا کارتریجی تولید می شوند تا سطح فیلتراسیون بالاتری را فراهم کنند. همچنین اکثر دستگاه های جارو برقی رده صنعتی بصورت استاندارد دارای یک فیلتر ثانویه یا ایمنی از نوع هپا هستند یا بنا به درخواست مشتری به این نوع فیلتر قابل تجهیز می باشند.

دیگر تفاوت این دو رده جارو برقی یا مکنده به سیستم نظافت فیلتر آنها بر می گردد. دستگاه های خانگی و تجاری سیستم نظافت فیلتر ندارند چون همانطور که ذکر شده بخشی از فیلتراسیون توسط پاکت انجام می شود که هر چند وقت یکبار تعویض می گردد و فیلتر دیگر را هم می توان هر چند وقت یکبار شست یا تعویض کرد. اما با توجه به حجم بالای آلودگی در محیط های صنعتی و نیمه صنعتی و استفاده مداوم از دستگاه این رده از جاروبرقی ها باید دارای سیستم نظافت فیلتر باشند تا به محض افت مکش به دلیل خفگی فیلتر یا انباشته شدن گرد و غبار بر روی آن کاربر بتواند فیلتر را تمیز کند. دستگاه های جاروبرقی صنعتی دارای سیستم نظافت فیلتر از نوع تکاننده دستی یا سیستم دمش هوای معکوس هستند که هر دو به سادگی فعال می شوند.


در چه مواردی درخواست تست DOP اکیدا توصیه می شود؟

انجام تست DOP اکیدا برای دستگاه های جاروبرقی صنعتی که صنایع زیر مورد استفاده قرار می گیرند و گرد و غبار سمی یا ریز را مکش می کنند توصیه می شود:


صنایع شیمیایی و پتروشیمی

صنایع داروسازی بخصوص در اتاق های تمیز

نیروگاه های هسته ای

شرکت های دفع آزبست

کمپانی های ساخت و ساز

صنایع غذایی

شرکت های پرداخت سطح


کمپانی دلفین مفتخر است که می تواند تست DOP را برای مشتریان خود ارائه نماید که می تواند هنگام خرید یک جاروبرقی صنعتی مجهز به فیلتر هپا درخواست شود.

ماده شوینده مناسب برای اسکرابر

بهترین روش برای تمیز کردن زمین در یک محیط بزرگ و یا حتی کوچک، استفاده از یک دستگاه اسکرابر یا کفشوی صنعتی است. این دستگاه با قدرت بالا هر گونه آلودگی سرسخت را از روی سطوح کف تمیز کرده و موفقیت خود را  با جمع آوری کامل آلودگی و آب و انتقال تمام آب کثیف به مخزن آب کثیف که مخزنی کاملا مجزا از مخزن آب تمیز دستگاه زمین شوی صنعتی است تکمیل می کند. اما این سوال مطرح می شود که از چه نوع ماده شوینده ای باید استفاده شود به طوری که دستگاه با حداکثر توانایی خود کار کند.


انواع ماده شوینده برای اسکرابر صنعتی

هنگام استفاده از دستگاه های اسکرابر صنعتی یا کفشور صنعتی شما نیاز به استفاده از مواد شوینده برای تمیز کردن روغن، گرد و خاک و هر نوع آلودگی دیگری دارید که سطوح کف محیط شما را کثیف می کند. اما در میان مواد شوینده مختلف کدام یک  برای استفاده همراه با دستگاه کف شوی صنعتی بهترین است؟ برنامه نظافتی برای محیط متفاوت است و ممکن است برای دستیابی به بالاترین کیفیت نظافتی و نظافت و شستشوی کامل و موثر کف در آن محیط نیاز به محصولات متفاوت نسبت به محیط دیگر باشد. در هر شرایطی، اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل های مربوط به محصولی که استفاده می کنید را دنبال کنید. مواد شوینده قابل استفاده با اسکرابر صنعتی معمولا به دو شکل عرضه می شوند.

یکی موادی که امکان ترکیب کردن آنها با آب وجود داشته و می توان این محلول شوینده را داخل مخزن دستگاه اسکرابر ریخت و دسته دیگر موادی که نباید داخل مخزن آب تمیز دستگاه ریخته شوند. این مواد به گونه ای هستند که باید بصورت مجزا روی زمین پاشش شده و سپس دستگاه اسکرابر بر روی آنها استفاده شود. قاعدتا استفاده از مواد دسته اول ترجیح داده می شود. پس باید توجه کرد که آیا امکان ریختن ماده شوینده داخل دستگاه وجود دارد یا نه. برخی مواد به شدت اسیدی یا قلیایی می توان باعث آسیب دیدگی بخش های مختلف دستگاه اسکرابر صنعتی شوند.

مخلوط کردن بیش از حد هر گونه پاک ماده شوینده بیش از حد قوی با آب نیز نه تنها گران است و هزینه های عملیاتی را زیاد می کند بلکه می تواند باعث آسیب به دستگاه شود. بنابراین اطمینان حاصل کنید که از یک مواد شوینده کم فوم همراه با اسکرابر خود استفاده می کنید.است. کف بیش از حد در مخزن آب کثیف به موتور مکنده وارد می شود و به آن آسیب می رساند. در صورتی که این اتفاق بیفتند یعنی ماده شوینده شما بیش از حد کف یا فوم ایجاد کند ممکن است نیاز به استفاده از دی فومر در مخزن آب کثیف باشد.


تمیز کردن نواحی بسیار آلوده با اسکرابر

در حالی که استفاده از مقداری ماده شوینده می تواند برای حذف باکیفیت تر و موثر آلودگی‌ها موثر باشد اما در اغلب موارد هنگام تمیز کردن سطوح کف بهتر است تا حد امکان از مواد شوینده کمتر  استفاده شود. هنگامی که شما هنگام استفاده از دستگاه اسکرابر با مخزنی که با محلول رقیقی از آب و ماده شوینده پر شده است به یک ناحیه کثیف مانند یک منطقه چرب می رسید، دوبار تمیز کردن را امتحان کنید. در این روش باید ابتدا یک بار در حالی که موتور مکش دستگاه خاموش است و تی اسکرابر بالاست و در حالی که مقدار زیادی از محلول شوینده روی زمین پاشش شده است عملیات برس زنی انجام شود. راه حل بهتر برای دستیابی به کیفیت مطلوبتر آن است که به محلول شوینده زمان دهید تا بر روی زمین اثر کند. سپس با اسکرابر برای بار دوم و در حالی که مخزن با آب پر شده است عملیات را تکرار کنید و ببینید آیا تمیز است یا نه. 

5 ابزار برای کنترل کارکنان در معرض مواد اولیه دارویی فعال

قرار گرفتن در معرض مواد اولیه دارویی فعال، خطرات سلامتی و ایمنی را برای کارکنان شرکت های داروسازی به همراه دارد. نباید فراموش کرد که داروها اصولا  برای داشتن تأثیر خاص بر روی بدن انسان ها طراحی و تولید شده اند. اما این تاثیر بر روی بدن افراد بدون نیاز به آنها قطعا مضر خواهد بود. در سال های اخیر، شرکت های دارویی برای تولید محصولاتی برای مقابله با بیماری های سخت مانند سرطان های جدید تلاش کرده اند که لازمه آن استفاده از مواد مخدر پیچیده تر و API های سمی تر است. این به این معنی است که اثرات بالقوه آنها بر روی افراد و کارگران شاغل در صنایع داروسازی تقویت می شود. در این مقاله 5 ابزار برای  محافظت از کارگران در معرض API ها در مجموعه شما معرفی شده اند که در میان آنها نقش دستگاه های جاروبرقی صنعتی کاملا متمایز می باشد.


سیستم های تهویه موضعی 

هدف سیستم های تهویه موضعی این است که گرد و غبار در نقطه منشاء  و تولید خود را قبل از وارد شدن به هوا و محیط جمع آوری کنند. این امر در کارخانه های صنایع داروسازی بسیار مهم است این سیستم اساسا یک جاروبرقی صنعتی یا نوعی غبارگیر است که بر روی تجهیزات  و ماشین آلات تولید نصب شده و بصورت همزمان با آنها استفاده می شود تا گرد و غبار را بلافاصله در محل ایجاد آن جمع آوری کند. با توجه به عملکرد پیوسته دستگاه های خط تولید لازم از دستگاه های مکنده صنعتی دائم کار در این مورد استفاده شود یعنی دستگاه هایی برخوردار از موتور توربینی که امکان عملکرد پیوسته و بدون وقفه دارند. این رده از دستگاه های جاروبرقی صنعتی چون برای جمع آوری و مکش گرد و غبار و ذرات ریز تهیه شده اند به قدرت مکش چندان بالایی نیاز ندارند و بالعکس نیازمند سرعت مکش بالا می باشند تا در یک بازه زمانی مشخص حجم بالاتری از هوا و به تبع آن ذرات ریز و گرد و غبار را مکش کند. از تجهیزات پوشاننده گرد و غبار نصب شده است.


جاروبرقی صنعتی مجهز به جدا کننده های سایکلونی

در بخش هایی که گرد و غبار بلافاصله تخلیه نمی شود، از تجهیزات کوچکتر مانند جاروبرقی صنعتی مجهز به جدا کننده سایکلون می توان استفاده کرد تا از انتشار  گرد و غبار به قسمت اصلی کارخانه جلوگیری شود. سایکلون قطعه مخروطی شکل است که در بالای فیلتر قرار می گیرد. از سوی دیگر مدل های جارو برقی یا مکنده صنعتی دارای سایکلون دارای دهانه مکش مماس بر بدنه می باشند. وجود سایکلون و طراحی خاص دهانه مکش باعث حرکت گردابی جریان هوا هنگام ورود به دستگاه می شود که جدایش بهتر ذرات گرد و غبار و آلودگی ها را از جریان هوای عبوری به سمت پمپ به همراه دارد.


جارو برقی صنعتی یا مکنده با فیلترهای هپا یا یولپا

در صورت استفاده از یک سیستم مکنده یا جاروبرقی صنعتی مطمئن شوید که دارای نوع و سطح مناسب فیلتراسیون است. این پارامتر نه فقط برای فیلتر کردن گرد و غبار بلکه برای نگه داشتن آن تا زمانی که تخلیه شود حائز اهمیت می باشد. در این حالت باید دستگاه مجهز به یک فیلتر اصلی از نوع کارتریجی یا ستاره ای باشد. فیلتر باید حتما طبقه بندی شده و ترجیحا دارای کلاس ام باشد، فیلتر هپا یا یولپا بعنوان فیلتر ایمنی یا ثانویه بعد از این فیلتر مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برخورداری از سیستم نظافت فیلتر دستی ( اهرم تکاننده یا دمش هوای معکوس) یا اتوماتیک نیز برای جلوگیری از گرفتگی فیلتر و افت مکش دستگاه ضروری می باشد.


فیلترهای مطلقا هپا یا یولپا برای کلین روم ها

فیلتر هپا یک فیلتر با رادمان بالا است که قادر است ذرات تا اندازه ذره 0.3 میکرون را با ضریب بازده 99.97٪ جذب کند.

فیلتر یولپا یک فیلتر فوق کارآمد است که قادر به گرفتن ذرات تا اندازه ذره 0.12 میکرون با بازده 99.999٪ می باشد.

در حالت مطلوب، دستگاه جاروبرقی صنعتی شما باید در هر دو طرف موتور خود دارای فیلتر باشد. فیلتر بعد از موتور از خود موتور محافظت می کند تا آلودگی یا ذرات ریز محیط وارد موتور نشوند. در عین حال، فیلتر قبل از موتور در واقع از رسیدن آلودگیها، گرد و غبار و ذرات مکش شده توسط دستگاه که همراه با جریان هوا به سمت پمپ و موتور حرکت می کنند به موتور جلوگیری کرده و مانع از بازگشت مجدد آنها به محیط زیست از طریق خروجی هوای دستگاه می شود.


سیستم های ضد گرد و غبار کامل

اگر محیط کار شما به گونه ای است که باید با API های با توان بالا (HPAPI ها) مقابله کنید، وقت آن است که بجای دستگاه های جاروبرقی صنعتی از اسلحه های قدرتمندتر استفاده کنید. یعنی از یک سیستم مهارکننده گرد و غبار کامل. این سیستم به دلیل نوع طراحی خاص خود، دارا بودن جدا کننده سایکلون  و فیلتراسیون HEPA محافظت از پرسنل، محصول و محیط  شما را در برابر گرد و غبار سمی تضمین می کند.


استفاده از تجهیزات محافظت شخصی همانند ماسک ها

حتی در صورت استفاده از دستگاه های جاروبرقی صنعتی قدرتمند یا سیستم های کنترل گرد و غبار پیشرفته در بسیاری از موارد استفاده از ماسک تنفسی مناسب لازم است که این امر غالبا نادیده گرفته می شود و محافظت تفنسی یکی از مهم ترین استانداردهایی است که در صنعت تولید تجهیزات پزشکی و داروسازی بر روی آن تاکید شده است. 

البته مهم نیست که بیش از حد به شدت به ماسک خود متکی باشید. OSHA دریافته است که این نوع ماسک ها همیشه حفاظت کافی در برابر مواد سمی را ایجاد نمی کنند که این امر غالبا دلیل عدم استفاده درست کارگران از آنها است.

نگهداری از شیلنگ واترجت صنعتی

شیلنگ فشار قوی یکی از مهمترین بخشهای واترجت صنعتی است که مانند هر بخش دیگری اگر به شیوه درست استفاده و نگهداری نشود به سرعت مستهلک شده و دچار آسیب دیدگی می شود برخی از افرادی که باز که با واترجت صنعتی کار می کنند به اشتباه تصور می کنند که مراقبت و نگهداری از این بخش اهمیت چندانی ندارد.

حال آنکه شلنگ دستگاه کارواش صنعتی معمولاً در فاصله نود تا ۱۲۰ سانتی متری از محل اتصال به تفنگی دچار آسیب دیدگی می شود که بسیار نزدیک به اپراتور است بنابراین وجود عیب در این بخش می‌تواند ایمنی کاربر را به خطر اندازد.

نکته مثبت آن است که تنها با رعایت برخی نکات پیشگیرانه می توان از خراب شدن شلنگ واترجت صنعتی جلوگیری کرد و مانع از بروز حوادث ناگوار شد. از مهم‌ترین علت‌هایی که می تواند باعث خرابی شلنگ شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:


نامناسب بودن اتصالات واترجت صنعتی

اگر متصل کننده شلنگ به درستی به تفنگی وصل نشود ممکن است شلنگ در محل نزدیک به تفنگی واترجت صنعتی دچار ترکیدگی شود. در نتیجه یک اصل ایمنی بسیار مهم موقع استفاده از واترجت آن است که اطمینان حاصل شود تفنگی و شلنگ به درستی به یکدیگر متصل شده اند. برای اطمینان از این موضوع باید از دستورالعمل ارائه شده همراه با دستگاه جدید واتر و بخش مربوط به اتصال بخش های مختلف دستگاه به یکدیگر به دقت پیروی نمود.


پیچ خوردن شلنگ

یکی دیگر از علل رایج برای آسیب دیدن شلنگ فشار قوی دستگاه کارواش صنعتی تاب برداشتن و پیچ خوردن آن است که باعث می شود نوار فولادی شیلنگ آسیب دیده و آن دچار پارگی و خرابی شود. برخی اپراتورها با شلنگ دستگاه مثل یک طناب است رفتار می‌کنند یعنی برای حرکت دادن دستگاه شلنگ را می کشند این کار باعث می شود به محل اتصال پمپ فشنگی فشار بالای وارد شود و شلنگ تاب بردارد همچنین تاب خوردن شلنگ هنگامی که طول آن زیاد است امری معمول میباشد برای جلوگیری از این مشکل باید برای انتقال دستگاه واترجت صنعتی حتماً از دسته آن استفاده کرد و برای پیشگیری از تاب خوردگی از اتصالات هرزگرد که به صورت آپشنال همراه با ۱۰ دستگاه ارائه می شود استفاده نمود.


فشردگی بیش از حد

رها کردن شلنگ فشار قوی واترجت صنعتی بر روی زمین یکی از مهمترین علل آسیب دیدگی آن می باشد این امر به عبور از اجسام از روی شلنگ باز می گردد که می تواند وسایل نقلیه مورد استفاده در محیط های صنعتی باشد در این حالت نوار فولادی شلنگ میشکند یا ممکن است بخشی از شلنگ اریز و دفرمه شود یا بریدگی ایجاد شود. باید توجه نمود که آسیب دیدگی شلنگ علت تاب برداشتن یا فشرده شدن بیش از حد بلافاصله خود را نشان میدهد اما به صورت یک خطر بالقوه وجود دارد.


ساییده شدن شلنگ

از دیگر علل آسیب دیدن شلنگ واترجت صنعتی می ‌توان به کشیدن آن بر روی زمین اشاره کرد برای پیشگیری از این مشکل کافیست از کشیدن شلنگ برروی زمین در محیط های صنعتی خودداری کنیم زیرا سطح زمین در این گونه محیط ها معمولاً زبرو ناصاف است البته نوسانات فشار داعش داخل شلنگ نیز می تواند باعث حرکت ناخواسته شلنگ بر روی زمین شود که می توان این مشکل را با استفاده از یک سیستم محرک فشار حل نمود.


عدم استفاده درست از شلنگ

هر نوع شلنگ فشار قوی برای استفاده در دما و محدوده فشار خاصی طراحی و تولید شده است که در مشخصات فنی آن ذکر می شود حال اگر شلنگ را به دستگاه واترجت صنعتی وصل نمود که فشار عملیاتی بالاتری دارد یا دمای آب را از حد مجاز برای شلنگ بالاتر ببرد بیشتر بودن دما از حد مجاز آن باعث سخت شدن شلنگ می شود که از یک ماده لاستیکی تولید شده است در نتیجه شلنگ ترک میخورد و اگر فشار بیش از حد شود دمای داخلی افزایش می یابد و باز هم شلنگ آسیب خواهد دید.


نگهداری نامناسب از شلنگ

باید توجه نمود که شلنگ فشار قوی دستگاه واترجت صنعتی همانند دیگر بخش های دستگاه نیازمند نگهداری و مراقبت است بعد از هربار استفاده از دستگاه باید شلنگ را کاملا تمیز کرد همچنین توجه نمود لایه خارجی شلنگ حاوی منافع ریزی است سیالات می‌توانند از آن عبور کنند پس نباید چلن گرا داخل آب یا حلال های دیگر رها کرد چون این سیالات به داخل شلنگ نفوذ کرده و به تدریج باعث خراب شدن نوار های فولادی آن می شوند پس توصیه می شود در پایان عملیات شلنگ دستگاه با استفاده از قرقره شلنگ جمع کن کاملا جمع شود و باز گذاشته نشود همچنین اگر دستگاه واترجت صنعتی در فصل زمستان و در هوای سرد استفاده می شود حتماً بعد از هر بار استفاده آب داخل شلنگ کاملاً تخلیه شود تا از یخ زدگی و آسیب دیدن آن جلوگیری شود.