دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

نگهداری از شیلنگ واترجت صنعتی

شیلنگ فشار قوی یکی از مهمترین بخشهای واترجت صنعتی است که مانند هر بخش دیگری اگر به شیوه درست استفاده و نگهداری نشود به سرعت مستهلک شده و دچار آسیب دیدگی می شود برخی از افرادی که باز که با واترجت صنعتی کار می کنند به اشتباه تصور می کنند که مراقبت و نگهداری از این بخش اهمیت چندانی ندارد.

حال آنکه شلنگ دستگاه کارواش صنعتی معمولاً در فاصله نود تا ۱۲۰ سانتی متری از محل اتصال به تفنگی دچار آسیب دیدگی می شود که بسیار نزدیک به اپراتور است بنابراین وجود عیب در این بخش می‌تواند ایمنی کاربر را به خطر اندازد.

نکته مثبت آن است که تنها با رعایت برخی نکات پیشگیرانه می توان از خراب شدن شلنگ واترجت صنعتی جلوگیری کرد و مانع از بروز حوادث ناگوار شد. از مهم‌ترین علت‌هایی که می تواند باعث خرابی شلنگ شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:


نامناسب بودن اتصالات واترجت صنعتی

اگر متصل کننده شلنگ به درستی به تفنگی وصل نشود ممکن است شلنگ در محل نزدیک به تفنگی واترجت صنعتی دچار ترکیدگی شود. در نتیجه یک اصل ایمنی بسیار مهم موقع استفاده از واترجت آن است که اطمینان حاصل شود تفنگی و شلنگ به درستی به یکدیگر متصل شده اند. برای اطمینان از این موضوع باید از دستورالعمل ارائه شده همراه با دستگاه جدید واتر و بخش مربوط به اتصال بخش های مختلف دستگاه به یکدیگر به دقت پیروی نمود.


پیچ خوردن شلنگ

یکی دیگر از علل رایج برای آسیب دیدن شلنگ فشار قوی دستگاه کارواش صنعتی تاب برداشتن و پیچ خوردن آن است که باعث می شود نوار فولادی شیلنگ آسیب دیده و آن دچار پارگی و خرابی شود. برخی اپراتورها با شلنگ دستگاه مثل یک طناب است رفتار می‌کنند یعنی برای حرکت دادن دستگاه شلنگ را می کشند این کار باعث می شود به محل اتصال پمپ فشنگی فشار بالای وارد شود و شلنگ تاب بردارد همچنین تاب خوردن شلنگ هنگامی که طول آن زیاد است امری معمول میباشد برای جلوگیری از این مشکل باید برای انتقال دستگاه واترجت صنعتی حتماً از دسته آن استفاده کرد و برای پیشگیری از تاب خوردگی از اتصالات هرزگرد که به صورت آپشنال همراه با ۱۰ دستگاه ارائه می شود استفاده نمود.


فشردگی بیش از حد

رها کردن شلنگ فشار قوی واترجت صنعتی بر روی زمین یکی از مهمترین علل آسیب دیدگی آن می باشد این امر به عبور از اجسام از روی شلنگ باز می گردد که می تواند وسایل نقلیه مورد استفاده در محیط های صنعتی باشد در این حالت نوار فولادی شلنگ میشکند یا ممکن است بخشی از شلنگ اریز و دفرمه شود یا بریدگی ایجاد شود. باید توجه نمود که آسیب دیدگی شلنگ علت تاب برداشتن یا فشرده شدن بیش از حد بلافاصله خود را نشان میدهد اما به صورت یک خطر بالقوه وجود دارد.


ساییده شدن شلنگ

از دیگر علل آسیب دیدن شلنگ واترجت صنعتی می ‌توان به کشیدن آن بر روی زمین اشاره کرد برای پیشگیری از این مشکل کافیست از کشیدن شلنگ برروی زمین در محیط های صنعتی خودداری کنیم زیرا سطح زمین در این گونه محیط ها معمولاً زبرو ناصاف است البته نوسانات فشار داعش داخل شلنگ نیز می تواند باعث حرکت ناخواسته شلنگ بر روی زمین شود که می توان این مشکل را با استفاده از یک سیستم محرک فشار حل نمود.


عدم استفاده درست از شلنگ

هر نوع شلنگ فشار قوی برای استفاده در دما و محدوده فشار خاصی طراحی و تولید شده است که در مشخصات فنی آن ذکر می شود حال اگر شلنگ را به دستگاه واترجت صنعتی وصل نمود که فشار عملیاتی بالاتری دارد یا دمای آب را از حد مجاز برای شلنگ بالاتر ببرد بیشتر بودن دما از حد مجاز آن باعث سخت شدن شلنگ می شود که از یک ماده لاستیکی تولید شده است در نتیجه شلنگ ترک میخورد و اگر فشار بیش از حد شود دمای داخلی افزایش می یابد و باز هم شلنگ آسیب خواهد دید.


نگهداری نامناسب از شلنگ

باید توجه نمود که شلنگ فشار قوی دستگاه واترجت صنعتی همانند دیگر بخش های دستگاه نیازمند نگهداری و مراقبت است بعد از هربار استفاده از دستگاه باید شلنگ را کاملا تمیز کرد همچنین توجه نمود لایه خارجی شلنگ حاوی منافع ریزی است سیالات می‌توانند از آن عبور کنند پس نباید چلن گرا داخل آب یا حلال های دیگر رها کرد چون این سیالات به داخل شلنگ نفوذ کرده و به تدریج باعث خراب شدن نوار های فولادی آن می شوند پس توصیه می شود در پایان عملیات شلنگ دستگاه با استفاده از قرقره شلنگ جمع کن کاملا جمع شود و باز گذاشته نشود همچنین اگر دستگاه واترجت صنعتی در فصل زمستان و در هوای سرد استفاده می شود حتماً بعد از هر بار استفاده آب داخل شلنگ کاملاً تخلیه شود تا از یخ زدگی و آسیب دیدن آن جلوگیری شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.