دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

چرا جاروبرقی یک ابزار نظافت بسیار محبوب است؟

یک ابزار نظافت بسیار محبوب که در مجموعه تجهیزات و ابزارهای نظافتی هر خانه ای وجود دارد، جاروبرقی می باشد. جاروبرقی ها ابزاری کاملا کارآمد بوده و قادرند انواع آلودگی و پسماند جامد و خشک را با سرعت بسیار بالا جمع آوری کنند. مدل های متنوع جاروبرقی آب و خاک کارایی بالاتری داشته و برای جمع آوری مایعات ریخته شده نیز قابل کاربرد می باشند. علاوه بر سرعت بالا، سهولت کاربرد نیز مزیت عمده این دستگاه های کاربردی می باشد. کار کردن با  جاروبرقی بسیار ساده بوده و نیاز به هیچ گونه آموزش و مهارتی ندارد. در میان ابزارهای نظافت مکانیزه شاید جاروبرقی کم خطرترین دستگاه موجود باشد. همچنین طراحی مناسب و تجهیزات جانبی ارائه شده با جاروبرقی ها انعطاف پذیری این دستگاه را در نظافت سطوح مختلف و مکش آلودگی از نواحی با دشواری دسترسی به نحو قابل توجه در مقایسه با ابزارهای دیگر افزایش داده است. کافی است که سری جاروبرقی را عوض کرد تا بتوان از آن برای نظافت گوشه ها، فضای زیر ، میز و صندلی و ..، پرده ها، مبلمان و ... استفاده کرد.

کاربرد پذیری بالای جاروبرقی تنها به محیط های مسکونی با آلودگی های متعارف محدود نمی گردد و دستگاه های جاروبرقی صنعتی نیز در حوزه کاری خود دارای عملکرد عالی می باشند. از دستگاه های جارو برقی صنعتی برای انتقال مواد به ویژه مواد پودری استفاده می شود. انجام این عملیات علاوه بر افزایش چشمگیر سرعت نسبت به روش دستی، از برخاستن گرد و غبار و مشکلات تنفسی ناشی از آن جلوگیری می نماید. از جاروبرقی های صنعتی خاص برای جدا نمودن فاز جامد و مایع می توان استفاده کرد و در بسیاری از موارد نظافت تجهیزات و ابزارآلات یک کارخانه بعلت پیچیدگی طراحی و وجود برق با ابزاری جز جاروبرقی صنعتی امکان پذیر نمی باشد.

مدل های مختلف جاروبرقی صنعتی و خانگی علی رغم تفاوت در ابعاد، مواد سازنده و قدرت و سرعت مکش دارای عملکرد مشابه هستند و اجزاء سازنده در تمامی آنها یکسان می باشد. در مطالب آینده این وبلاگ با این دستگاه کاربردی بیشتر آشنا خواهیم شد.

معایب استفاده از روش های سنتی در نظافت و شستشوی کف

کفپوش یک فضای خاص بعلت تردد پیوسته افراد و همچنین امکان ریخته شدن مواد جامد و مایع و انواع آلودگی ها بر روی آن، نسبت به بخش های دیگر آن محیط ویژه سریع تر آلوده شده و محل قرارگیری آن به گونه ای است که به سرعت آلودگی را نشان می دهد. بنابراین عملیات شستشو و نظافت کف همواره یکی از مهمترین بخش های برنامه نظافتی در محیط های گوناگون می باشد. نظافت و شستشوی یک سطح با وسعت محدود با استفاده از روش های سنتی و دستی همانند کاربرد جارو و خاک انداز یا سطل و تی چندان دشوار نبوده و پس از پایان کار سطح نسبی از رضایت فراهم می شود. اما عملیات شستشو و نظافت کف در فضاهایی با وسعت بالا به دلایل متعدد کاملا متفاوت بوده و نیازمند به کارگیری روش های جدید نظافتی می باشد.

برای تمیز نمودن زمین در محیط هایی همانند یک مجتمع های تجاری بزرگ، پاساژها یا مراکز خرید، بیمارستان ها، کارخانه ها و دانشگاه ها با توجه به وسعت بالای محیط، نیاز به تعداد زیادی نیروی خدماتی می باشد که در نتیجه آن هزینه های مرتبط با نیروی کار به نحو قابل توجه افزایش می یابد.

حتی با وجود تعداد بالایی نیروی خدماتی، سرعت کار در عملیات نظافت سنتی پایین بوده و انجام کامل عملیات مستلزم صرف زمان طولانی می باشد و در نتیجه  روش های سنتی برای حفظ پاکیزگی و بهداشت بصورت پیوسته در یک محیط مناسب نمی باشند.

نیروی انسانی به کار رفته در عملیات سنتی دارای محدودیت می باشد و توانایی بالایی در حذف آلودگی ها و زباله از روی سطح ندارد، بنابراین همیشه بخشی از الودگی و پسماند بر روی سطح باقی می ماند و نتیجه هیچ گاه در حد بالایی رضایت بخش نمی باشد.

انتشار گرد و غبار بعلت جارو زدن، انتقال آلودگی از محلی به محل دیگر در کاربرد تی و سطل، تخلیه دستی سطل زباله یا سطل آب آلوده،  بخشی از معایب روش های سنتی نظافت و شستشوی کف بوده و نشان می دهد این روش ها به هیچ عنوان بهداشتی نبوده و به سادگی می توانند سلامت کاربر و سایر افراد حاضر در محیط را به خطر بیاندازند.

با توجه به معایب مطرح شده، تکنولوژی و دانش بار دیگر به  کمک بشر آمده است تا با تولید و عرضه تجهیزات نظافتی مدرن همچون سوییپر و اسکرابر، عملیات شستشو و نظافت کف به شیوه ای باکیفیت تر، سریعتر و از همه مهم تر بهداشتی تر انجام گیرد.