دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

10 راهکار نگهداری جاروبرقی صنعتی

دستگاه‌های مکنده یا جاروبرقی صنعتی تجهیزاتی کلیدی در عملیات نظافت و نگهداری محیط های صنعتی به شمار می آیند. استفاده منظم از آنها ضروری است تا سودآوری افزایش یابد، بازده تولید زیادتر شود و ایمنی محیط کار حفظ شود. استفاده مرتب از دستگاه آنهم در بازه های زمانی طولانی ممکن است باعث افت عملکرد و بازده جارو برقی صنعتی شود. در مقابل اگر به برخی راهکارهای سرویس و نگهداری ساده توجه شده و نسبت به انجام آنها اقدام شود می توان طول عمر دستگاه را به میزان قابل توجه افزایش داد. 10 راهکار ساده برای نگهداری درست از جاروبرقی صنعتی و حفظ آن از لحاظ عملکرد و بازده در بهترین شرایط کاری عبارتند از:

استفاده از سیستم نظافت فیلتر

یکی از تفاوت های اصلی بین دستگاه های جاروبرقی صنعتی و نیمه صنعتی با مدل های تجاری آن است که در رده صنعتی و نیمه صنعتی دستگاه ها مجهز به سیستم نظافت فیلتر می باشند که این سیستم می تواند یک تکاننده دستی یا دمش هوای معکوس باشد. کار کردن با هر دو سیستم بسیار ساده است و کاربر یا نیروی خدماتی می تواند به محض مشاهده افت مکش دستگاه در نمایشگر خلأ آن سیستم نظافت فیلتر را فعال کند تا گرد و غبار انباشته شده روی فیلتر داخل مخزن ریخته و گرفتگی نسبی آن برطرف شود. به جز این لازم است که در پایان هر بار استفاده از دستگاه از سیستم نظافت فیلتر استفاده کرد یعنی یا با تکاندن اهرم تکاننده فیلتر را تمیز نموده یا در حالتی که دستگاه روشن است دهانه مکش را بسته و زبانه ویژه را باز کرد تا هوا در جهت معکوس وارد دستگاه شده و با عبور از فیلتر در خلاف جهت همیشگی باعث جدا شدن گرد و غبار انباشته روی آن شود. با انجام این کار از واحد مکش یعنی پمپ و موتور در مقابل گرد و غبار فیلتر محافظت شده و مانع و گرفتگی موجود در مسیر حرکت جریان هوا به هنگام مکش برطرف می گردد.

بازبینی یکپارچگی فیلتر و واحد مکش

هر چند وقت یکبار باید فیلتر جاروبرقی صنعتی بازبینی شود تا از سالم و یکپارچه بودن آن اطمینان حاصل گردد. بعضی اوقات مکش مواد خاص به ویژه مواد تیز و برنده ممکن است باعث آسبیب دیگی فیلتر و پاره شدن آن شود که در این حالت در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد می شود. همچنین واحد مکش دستگاه نیز بعنوان قلب دستگاه و مسئول ایجاد خلأ مناسب داخل مخزن باید بصورت منظم و هر چند وقت یکبار بررسی شود تا از عملکرد درست پمپ و موتور اطمینان حاصل شود.

عدم خم کردن خرطومی

هنگام استفاده از جاروبرقی صنعتی دقت کنید که خرطومی دستگاه را به شدت خم نکنید همچنین از تاب برداشتن و پیچیده شدن آن جلوگیری کنید تا از اتلاف فشار منفی و متعاقب آن کاهش قدرت مکش جلوگیری شود. خم کردن بیش از حد خرطومی همچنین پیچاندن و تاب دادن آن نه تنها باعث افت مکش می شود بلکه با افزایش احتمال پارگی و سوراخ شدگی خورطومی موجب کاهش طول عمر این بخش از دستگاه شده  و هزینه تعمیر یا تعویض خرطومی را به مجموعه تحمیل می کند.

عدم فرو کردن کامل خرطومی داخل ماده یا آلودگی

دهانه مکش و خرطومی را هیچگاه کاملا داخل ماده در حال مکش فرو نکنید.  همیشه مقداری هوا باید از میان خرطومی جاروبرقی صنعتی عبور کند تا عملکرد درست مکش تضمین شود.

عدم استفاده پیوسته از جاروبرقی نیمه صنعتی

دستگاه های جاروبرقی نیمه صنعتی یا همان دستگاه های دارای موتور کلکتوری برای استفاده موردی و در بازه های زمانی کوتاه طراحی و تولید شده اند و نباید به صورت پیوسته و در یک بازه زمانی طولانی از آنها استفاده کرد چون داغ کردن زغال دستگاه به دلیل عبور جریان برق از آن ممکن است باعث سوختن موتور شود. اگر در جایی لازم است بصورت پیوسته یا در بازه زمانی طولانی مثلا یک ساعت یا بیشتر از دستگاه استفاده کرد باید از دستگاه های جا روبرقی صنعتی دارای موتور توربینی که دائم کار هستند استفاده کرد. بنابراین بیش از 3 ساعت در روز آنهم بصورت ناپیوسته از جاروبرقی تجاری یا نیمه صنعتی استفاده نکنید.

بازبینی واشر درزبند

به صورت منظم شرایط واشرهای درزبند را در قسمت های مختلف جاروبرقی صنعتی خود بررسی کنید. واشرهای آسیب دیده باعث افت عملکرد قابل توجه می شود همچنین احتمال نشتی مواد را افزایش خواهند داد.

بررسی وضعیت خرطومی جاروبرقی صنعتی

همیشه سالم بودن خرطومی مورد استفاده برای مکش و جمع آوری آلودگی یا مواد را بررسی کنید و در صورت پارگی، سوراخ بودن و هر عیب خرطومی از آن استفاده نکنید. عیوب ذکر شده باعث افت مکش می شوند همچنین ممکن است باعث نشت مواد شوند که این امر به ویژه در هنگام جمع آوری مواد سمی می تواند بسیار خطرناک باشد.

بررسی وضعیت چرخ ها

همیشه وضعیت چرخ های شاسی جاروبرقی صنعتی را چک کنید تا سالم بوده و به راحتی حرکت کنند. این مسأله به ویژه هنگام مکش مواد سنگین بسیار مهم است زیرا چرخ ها علاوه بر کمک به حمل و جابجایی راحت دستگاه بین بخش های مختلف یک محیط صنعتی، تعادل شاسی دستگاه را هم حفظ می کنند و یک چرخ آسیب دیده به ویژه هنگام جمع آوری مواد سنگین می تواند باعث واژگون شدن دستگاه شده و ضمن وارد کردن آسیب جدی به آن باعث پخش شدن و انتقال آلودگی به بخش دیگر شود.

انتخاب تجهیزات جانبی مناسب

برای هر نوع عملیات ویژه از تجهیز جانبی مناسب و طراحی شده برای آن عملیات استفاده کنید تا هم سرعت انجام عملیات بیشتر شود و هم از هر گونه مشکل ناخواسته که ممکن است به دلیل عدم استفاده از تجهیز جانبی درست رخ دهد، جلوگیری کنید.

انبار داری مناسب

پس از اتمام عملیات جاروبرقی صنعتی را در یک محیط تمیز و خشک و به دور از عوامل آسیب زای محیطی مثل باد و باران قرار دهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.