دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

اسکرابر یا سوییپر کدامیک برای شما بهتر است؟

سوییپر ها و اسکرابر ها تجهیزات تخصصی نظافت سطوح کف هستند که می توانند عملیات نظافتی دشوار را به فرایندی ساده تبدیل کنند اما بهتر است پیش از صرف هزینه و سرمایه گذاری برای خرید آنها به خوبی تحقیق شود که کدامیک از آنها برای عملیات مورد نظر شما مناسب تر هستند.

برای یافتن پاسخ سوال فوق ساده ترین راه بررسی موضوع به این شکل است که اگر شما از یک جارو برای تمیز کردن زمین خود استفاده می کنید به یک سوییپر یا دستگاه جاروب خیابانی نیاز دارید. اگر شما تا به امروز از یک تی یا فرچه برای تمیز کردن زمین استفاده می کردید به یک اسکرابر یا کفشوی صنعتی نیاز دارید.

البته اغلب شما به هر دو عملیات جاروب کردن و سابیدن نیاز دارید. اگر بر روی سطوح کف شما زباله و پسماند وجود دارد، باید قبل از استفاده از زمین شوی صنعتی زمین را جاروب کنید. در غیر این صورت زباله ها و آلودگی ها سست بر روی سطح زمین پخش می شوند که این امر می تواند باعث خراشیدن زمین به ویژه بتن و کاشی پولیش شده شود، در تی و برس های اسکرابر گیر کند یا باعث گرفتگی در سیستم مکش شود.

 

چه مقدار پاکیزه بودن تمیز به شمار می آید؟

نخست مهم است که بدانید سعی می کنید به چه چیزی دست یابید. آیا می خواهید زباله ها را از روی زمین پارکینگ بعد از یک رویداد جمع آوری کنید یا قصد جمع آوری آلودگی ها را از یک سایت ساخت و ساز دارید؟ آیا می خواهید زمین گاراژ پر از لکه های روغن خود را قبل از اقدام برای فروش خانه تان تمیز کنید؟ آیا تلاش می کنید که آلودگی انباشته شده بر روی زمین حمام و سرویس بهداشتی را حذف کنید؟  آیا عملیات نظافتی یک کافه یا رستوران را انجام می دهید که زمین آن همواره با لکه های چربی کثیف می شود؟ یا به دنبال یک کفپوش درخشان و بدون لک در یک مرکز خرید یا یک مجموعه قدیمی می باشید؟

در ادامه یک راهنمای کلی برای اینکه کدام دستگاه برای انواع خاصی از عملیات نظافتی مناسب تر هستند، ارائه می شود؟


اسکرابر یا سوییپر

از این سوالات ساده استفاده کنید تا مشخص شود که به کف شوی صنعتی نیاز دارید یا سویپر یا هر دو آنها تا عملیات نظافتی شما به خوبی انجام شود؟

در کجا کار می کنید؟


فضای داخلی

اگر در فضای داخلی کار می کنید و آلودگی سبک دارید و آلودگی شما چربی و گریس است باید ابتدا از سوییپر استفاده کنید و سپس اسکرابر ، دستگاههای ترکیبی می توانند برای شما مفید باشند. اگر آلودگی سبک شما شامل چربی و گریس نیست استفاده از سوئیپر کفایت می کند.

اما اگر در فضای داخلی آلودگی سنگین دارید که شامل روغن و گریس است باید از اسکرابر استفاده کنید.

بطور کلی در فضاهای داخلی استفاده از اسکرابر رایج تر است اما باز هم به نوع محیط بستگی دارد مثلا یک انبار صنعتی مسقف ممکن است به ترکیبی از کفشور صنعتی و سویپر نیاز داشته باشد یا عملیات جاروب زنی برای آن کفایت کند.


فضای خارجی

با توجه به جنس زمین در فضاهای خارجی که معمولا از مواد زبرتر و مقاوم تر مثل آسفالت استفاده می شود معمولا از سوییپر صنعتی برای نظافت آنها استفاده خواهد شد اما اگر لکه های چربی و روغن بر روی زمین وجود داشته باشد می توان از واترجت صنعتی برای رفع آنها استفاده کرد. در فضاهای خارجی چربی و روغن معمولا به صورت موضعی وجود دارد که با کارواش صنعتی به راحتی قابل پاک کردن است اگر فضا بزرگتر بود می توان از تجهیزات جانبی مثل نازل کفشوی استفاده کرد که سرعت عملیات را تسریع می کنند.


سوییپر ها چگونه کار می کنند؟

سوییپر ها دارای یک یا دو برس جانبی هستند که آلودگی و زباله ها را به سمت برس دیگری که برس غلطکی است و در مرکز دستگاه قرار دارد هدایت می کنند. چرخش این برس باعث می شود که آلودگی ها به مخزن زباله دستگاه منتقل شوند. بصورت همزمان، موتور مکنده دستگاه ذرات ریزتر را می گیرد بطوریکه فرایند نسبتا عاری از گرد و غبار خواهد بود.

دستگاه های سوییپر صنعتی برای کارخانه ها، دانشگاه ها، پارکینگ ها مناسب هستند و می توانند آلودگی های چگال تر و سنگین تر را جمع آوری کنند.


همه چیز درباره اسکرابر ها

اغلب اسکرابرها آب یا محلول شوینده را بر روی زمین پاشش می کنند. برس های اسکرابینگ موجب جدا شدن آلودگی ها از زمین می شوند و ترکیب تی و موتور مکنده آب و آلودگی را از روی سطح جمع کرده و آن را خشک و تمیز می کند.

برس دستگاه کف شور صنعتی ممکن است دیسکی یا غلطکی باشد و بهتر است اسکرابر با نوع برسی انتخاب شود که با مشخصات کفپوش تناسب و همخوانی داشته باشد. برس های دیسکی برای سطوح صاف مثل بتن پرداخت شده مناسب هستند. این برس ها فشار ثابتی بر روی سطح وارد می کنند. شما همچنین می توانید از برس ها و پدهای متفاوت برای جلادهی سطح زمین استفاده کنید.

ضمن سطوح زبر و دارای خطوط دوغاب مثل سطح کاشی شده بهتر است از برس غلطکی استفاده شود که باعث می شود آلودگی ها از خلل و فرج سطحی و درزها و شیارها و خطوط دوغاب خارج شوند. البته باید توجه کرد که اسکرابر دارای برس غلطکی فشار ثابت و یکنواخت به سطح زمین وارد نمی کند پس نمی تواند برای جلادهی مورد استفاده قرار گیرد.


مدل های دستی یا خودرویی

دستگاه های خودرویی چه اسکرابر باشند چه سوییپر  برای فضاهای بزرگ با موانع کم ایده آل هستند. یک سوییپر خودرویی می تواند تقریبا 10 هزار متر مربع را در یک ساعت تمیز کند همچنین برخی مدل های اسکرابر سرعت حرکتی تا 12 کیلومتر بر ساعت دارند.

سوییپر ها و اسکرابرهای دستی برای فضاهای کوچکتر با زوایای تنگ و موانع زیاد طراحی شده اند.

مدل های دستی باتری دار بسیار متداول و محبوب بوده و می توانند با سرعت تقریبی 5 کیلومتر در ساعت حرکت کنند. این مدل ها دارای سهولت کاربری بوده و قابل به تمیز کردن 4000 مترمربع در ساعت می باشند.

بطور کلی برای فضاهای کوچک، دستگاههای جمع و جور، سبک، قابل حمل با امکان شارژ کردن سریع مناسب هستند. این دستگاهها به ویژه در فروشگاه ها، رستوران ها، کافه ها و فست فودها و هتل ها مورد استفاده قرار می گیرند.

برای عملیات بزرگتر با دسترسی خوب می توان از مدل های خودرویی بزرگتر استفاده کرد. این دستگاه ها مناسب کارخانه ها، کارگاه ها، پارکینگ ها و محوطه خارجی ساختمان ها هستند. برس جانبی سوییپر امکان نظافت کناره دیوارها و جداول را فراهم می کند. 

قدرت مکش یا وات جاروبرقی صنعتی

شاید شوکه شوید اگر بشنوید که وات بیشتر یک جاروبرقی صنعتی به معنای قدرت مکش بالاتر نیست. خرده فروش ها و تامین کنندگان جاروبرقی های تجاری و خانگی سعی می کنند وات دستگاه را بعنوان اصلی ترین مشخص نشان دهنده عملکرد خوب دستگاه معرفی کنند اما چنین دستگاهی را نخرید. اگر قرار باشد یک بار در کل زندگیتان فریب بخورید همینجاست.

خرید یک جاروبرقی صنعتی می تواند گیج کننده باشد. شما چگونه مدل های مختلف را مقایسه کرده و اطمینان حاصل می کنید که بهترین مدل را خریداری کرده اید؟ واقعیت در مورد عملکرد نظافتی واقعی یک جارو برقی چیست؟ بحث کردن درباره قدرت مکش کمی پیچیده تر و جزئی تر از توضیحات ساده ای است که معمولا ارائه می شود. اما موضوع اینکه آیا وات مساوی مکش است نسبتا ساده می باشد زیرا جواب کاملا مشخص است، خیر.


آیا وات بالاتر به معنای مکش قویتر است؟

احتمالا بهترین کار این است که قبل از هر چیز این سوال مطرح شود. اغلب مردم فکر می کنند پاسخ این سوال بله است. حقیقت ساده آن است که وات تنها اندازه گیری است که نشان می دهد چه مقدار توان یا الکتریسته توسط دستگاه مصرف می شود. بنابراین یک جاروبرقی 1000 واتی در یک ساعت 1 کیلووات  الکتریسته مصرف می کند. نکته آن است که این عدد مقیاسی از مصرف دستگاه است بیش از آنکه مقیاس قدرت خروجی آن باشد و هیچ چیزی درباره مکش به شما نمی گوید. اگر می خواهید برق بیشتری مصرف کنید بنابراین یک جاروبرقی صنعتی با وات بالاتر بخرید.

بررسی عملکرد جاروبرقی صنعتی بر اساس قدرت و سرعت مکش نه وات

اگر می خواهید بفهمید که چگونه باید عملکرد یک جارو برقی صنعتی را بصورت جدی بررسی کنید مهم است که دو مفهوم را درک کنید که وات هیچکدام از آنها نیست. این دو مفهوم عبارتند از:


- قدرت مکش
- سرعت مکش


بیاید هر کدام از آنها را بصورت مجزا بررسی کنیم اما در نظر داشته باشید که این دو مفهوم همواره با یکدیگر کار می کنند و شما نمی توانید یک جاروبرقی صنعتی داشته باشید که بدون ترکیب سرعت و قدرت مکش کار کند. اصلا نیازی نیست در مورد وات فکر کنید چون به هیچ عنوان نیست که موتور دستگاه شما چه واتی دارد.

برای کمک به درک بهتر اینکه این دو مفهوم چگونه با یکدیگر کار می کنند تا عملکرد جاروبرقی صنعتی را ایجاد نمایند به سادگی میتوان آنها را به شکل زیر بیان کرد:

قدرت مکش آن چیزی است که آلودگی را بلند می کند و سرعت مکش ( حجم هوای در حال حرکت) آن چیزی است که آلودگی را حرکت می دهد.


قدرت مکش جاروبرقی صنعتی

قدرت مکش معمولا بر حسب واتر لیفت یا خلأ بیان می شود. مکش آن چیزی است که به حجم مشخصی از هوا از طریق موتور مکنده سرعت می دهد. هر چقدر ساکشن بیشتر باشد حجم هوای مفروض سریعتر حرکت می کند. این حجم هوا همان چیزی است که در پاراگراف بعدی درباره اش بحث می کنیم. ساکشن می تواند با یک گیج اندازه گیری شود و مقدار آن بر اساس میلیمتر آب بیان می شود. این مقیاس مشخص می کند که ساکشن یک ستون آب را تا چه ارتفاعی می تواند بالا ببرد. خلأ یا ساکشن معیار خوبی برای ارزیابی عملکرد جاروبرقی صنعتی است.


خب حالا وقت آن است که ببینیم که سرعت مکش چه چیزی است؟

سرعت مکش جاروبرقی صنعتی غالبا بصورت مترمکعب در ساعت بیان می شود که حجم هوا جابجا شده در یک سیستم مکش را بر حسب مترمکعب در ساعت اندازه می گیرد. سرعت مکش همچنین بعضی جاها ممکن است بصورت لیتر بر ساعت اندازه گیری شود. سرعت مکش آن چیزی است که آلودگی را که قدرت مکش بلند می کند منتقل می نماید. مشابه حالتی که باد گرد و خاک را حمل می کند. خوشبختانه شما می توانید ببینید که برهمکنش دو عامل قدرت و سرعت است که عملکرد را ایجاد می کند و یکی از آنها نمی تواند بدون دیگری وجود داشته باشد.

بعنوان آخرین نکته درباره سرعت مکش، تنها چیزی که بر سرعت مکش تاثیر گذار است مقاومت خواهد بود که در خرطومی، فیلتر جاروبرقی صنعتی، تجهیزات جانبی مثل نازل ها و ... وجود دارد. به همین علت است که طراحی دستگاه و تجهیزاتجانبی آن هم مهم است نه فقط مشخصه های موتور مکنده دستگاه.


مثالی از مکش بدون سرعت

رابطه بین قدرت و سرعت مکش بسیار مهم است. نکته جالب در مورد آنها این است که آنها ارتباط معکوسی با هم دارند. هنگامی که قدرت بالاست سرعت پایین است و برعکس. بهترین قیاس برای درک بهتر این دو پارامتر مهم جاروبرقی صنعتی مقایسه جاروبرقی خانه با هود آشپزخانه است.  جارو برقی قدرت مکش بسیار بالاتر و سرعت مکش نسبتا کم دارد در حالیکه هود قدرت بسیار کم و سرعت بالا دارد.


نتیجه گیری نهایی

اگر درباره بررسی عملکرد یک جاروبرقی صنعتی جدی هستید باید به قدرت و سرعت مکش آن توجه کنید تا وات. شما همچنین باید در ذهن داشته باشید که تکنولوژی موتور مکنده به صورت قابل توجه در طی سال های اخیر پیشرفت کرده است. پمپ های خلأ امروزی که دقت ساخت بالاتری دارند موجب عملکرد بهتر می شوند بدون آنکه مصرف انرژی یا همان وات را افزایش دهند. و آخرین نکته این است که باید از خرطومی و تجهیزات جانبی خوبی استفاده کنید. مهم نیست که چه نوع موتوری داخل جاروبرقی صنعتی شما کار می کند اگر تجهیزات جانبی شما بی کیفیت باشند کل عملکرد دستگاه شما تضعیف می شود.