دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

یک جاروبرقی چگونه عمل می کند؟

اگرچه جاروبرقی ها غالبا بر اساس قدرت و سرعت مکش و برخی مشخصه های خاص به انواع خانگی و تجاری، نیمه صنعتی و جاروبرقی صنعتی تقسیم می شوند اما اساس عملکرد در تمامی آنها مشابه می باشد.

در تمام مدل های جارو برقی یک پمپ مکنده که می تواند هواکار باشد یا توسط یک موتور الکتریکی به حرکت درآید با مکش هوای داخل جاروبرقی درون آن خلاء ایجاد می نماید. بدین ترتیب بین داخل جاروبرقی و محیط پیرامون آن یک اختلاف فشار ایجاد شده و هوا تمایل دارد از محل پرفشار به محل کم فشار حرکت نماید بدین ترتیب با باز شدن دهانه مکش هوا به داخل مخزن جاروبرقی کشیده می شود و همراه با خود مواد و آلودگی ها را نیز منتقل می نماید. با ورود جریان هوا و مواد منتقل شده همراه با آن به داخل دستگاه مواد و الودگی های سنگین تر داخل مخزن قرار می گیرند و هوا و ذرات ریز به داخل پمپ مکش شده و پس از گردش در آن از دستگاه خارج شده و دوباره به محیط پیرامون باز می گردند بنابراین قبل از بازگشت آن به فضای پیرامون باید گرد و غبار و ذرات ریز معلق در آن جدا شود که این کار توسط فیلتر دستگاه جاروبرقی انجام می گیرد.

قدرت و سرعت مکش بالاتر در جاروبرقی صنعتی به قابلیت بالاتر پمپ مکنده آن در ایجاد خلاء و جابجایی حجم بیشتری از هوا باز می گردد. جاروبرقی صنعتی علاوه بر داشتن پمپ دقیق تر با ظرفیت بالاتر، دارای بدنه مستحکم تر می باشد تا بدنه بعلت سطح بالای خلاء داخل دستگاه، جمع نشود. از سوی دیگر مدل های جاروبرقی صنعتی و نیمه صنعتی دارای مخازن بزرگتر بوده و سیستم فیلتراسیون آنها قوی تر می باشد. نوع خاص طراحی جاروبرقی صنعتی و نیمه صنعتی و قرار گیری مخزن و دهانه مکش در زیر فیلتر باعث می شود که امکان مکش همزمان مواد مایع نیز همراه با مواد جامد و خشک وجود داشته باشد. جاروبرقی های صنعتی همچنین در مواقع نیاز به گونه ای تولید می شوند که مقاومت کافی برای مکش مواد ساینده، اسیدی، سمی و قابل اشتعال داشته باشند. در مقابل جاروبرقی خانگی و تجاری برای جمع آوری و مکش آلودگی های متعارف در محیط های مسکونی طراحی شده اند.

واترجت صنعتی دستگاه مناسب برای جدا نمودن آلودگی های عمیق و سرسخت از سطح زمین

برای نظافت زمین در محیط های پوشیده شده با فرش یا موکت معمولا از جاروبرقی استفاده می شود و عملیات شستشو و نظافت در سطوح غیر مفروش همانند سنگ، سرامیک و ... به ویژه در محیط های دارای وسعت بالا همانند مراکز تجاری و خرید، پاساژها، بیمارستان ها و ... توسط دستگاه های اسکرابر ( برای شستشو) و سوییپر (برای جاروب کردن) صورت می گیرد. سه دستگاه ذکر شده، ابزارهای نظافت متداول برای شستشو و نظافت کف می باشند و هنگام کاربرد در محیط های گوناگون کارایی بسیار بالا نشان می دهند. اما در پاره ای از موارد استفاده از دستگاه های یاد شده نتیجه مطلوب را در برندارد.

بعنوان مثال، کف زمین در محیط های همانند دامداری ها و سالن های پرورش طیور مملو از آلودگی های مختلف می باشد که نه با اسکرابر و سوییپر نه با جاروبرقی قابل نظافت نمی باشند. همچنین زمین چرب آشپزخانه های صنعتی نیز با دستگاه های یاد شده بخوبی تمیز نمی شوند.

دستگاه ایده آل برای موارد یاد شده و همچنین حذف انواع آلودگی های عمیق و سرسخت به ویژه آلودگی های موضعی در محیط های صنعتی و ... واترجت صنعتی می باشد که به نام کارواش صنعتی نیز نامیده می شوند. واترجت صنعتی آب را تحت فشار بالا پاشش کرده و باعث جدا شدن انواع آلودگی از سطح می گردد.

واترجت صنعتی از بخش های مختلفی تشکیل شده است که مهم ترین آنها موتور، پمپ، شلنگ فشار قوی و نازل می باشند. در پست های بعدی با اجزاء تشکیل دهنده واترجت صنعتی بیشتر آشنا خواهیم شد.

دستگاه های واترجت صنعتی علاوه بر بهره گیری از قدرت بی نظیر آب پرفشار می توانند از آب دارای درجه حرارت بالا و پاشش مواد شوینده نیز در انجام بهتر عملیات استفاده نمایند.  البته تمام واتر جت های صنعتی دارای این دو قابلیت نمی باشند. دستگاه های واترجت صنعتی علاوه بر کاربرد در روی سطح کف بر روی سطوح ناهموار نیز قابل استفاده می باشند و همچنین قادر به پاشش بخار آب نیز می باشند بنابراین علاوه بر شستشوی زمین می توانند از آنها برای ضدعفونی کردن محیط نیز استفاده نمود.

از کدام دستگاه مکانیزه برای نظافت و شستشوی زمین استفاده کنیم؟

در پست های قبل معایب استفاده از روش های سنتی همانند جاروب کردن یا کاربرد تی و سطل برای نظافت و شستشوی کف زمین مطرح گردید و مشخص شد استفاده از ابزارهای سنتی نظافت و  شستشو در دنیای کنونی به ویژه در محیط های وسیع با حجم بالای تردد، مناسب نبوده و نمی توانند پاسخگوی نیازهای نظافتی این محیط ها باشند. در حقیقت کاربرد روش های قدیمی نظافت و شستشو در چنین محیط هایی از کارایی و سرعت لازم را نداشته، ایمنی و بهداشت و سلامت محیط را تضمین نمی نماید و از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه نخواهد بود.

اسکرابر و سوییپر دو دستگاه مکانیزه ای هستند که جایگزین روش های قدیمی گردیده و به طور گسترده برای برای نظافت و شستشوی کف در محیط های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. در این پست با این دو دستگاه کارآمد بیشتر آشنا می شویم.

اسکرابر دستگاهی است که برای شستشوی زمین و کف مجموعه خود با بکارگیری آب و مواد شوینده مورد استفاده قرار می گیرد. چون دستگاه مجهز به سامانه برس زنی بوده و از محلول آب و مواد شوینده بهره می گیرد برای شستشو و جدا نمودن آلودگی های مایع و جامدی که به سطح زمین چسبیده اند بسیار مناسب می باشد. عملکرد دستگاه اسکرابر یا کف شوی شامل پاشش محلول اب و مواد شوینده بر روی سطح، جدا نمودن آلودگی ها با کمک برس های دستگاه و جمع آوری آب کثیف به کمک تی می باشد. بنابراین مهم ترین بخش های هر اسکرابر شامل مخازن مجزا برای آب تمیز و آب کثیف، برس و تی می باشد. 

اگر به هر دلیل نیاز به شستشوی زمین نباشد و هدف تنها جمع آوری آلودگی های خشک و گرد و غبار از سطح زمین باشد، دستگاه ایده آل برای این عملیات سوییپر می باشد. سوییپر یک جاروی مکانیزه است که زباله ها و الودگی های خشک را با برس جمع آوری نموده و به مخزن خود منتقل می نماید. سوییپر دارای یک برس اصلی غلطکی و یک یا دو برس جانبی می باشد. این دستگاه مجهز به یک مخزن زباله است که تخلیه آن بصورت دستی یا مکانیزه خواهد بود. همچنین سوییپرها مجهز به سامانه مکش گرد و غبار و سیستم فیلتراسیون می باشند که از انتشار و بازگشت گرد و غبار به محیط جلوگیری می نماید.

دستگاه اسکرابر معمولا در محیط های سرپوشیده با کفپوش هایی از جنس سرامیک، سنگ، اپوکسی و ... مورد استفاده قرار می گیرد در مقابل سوییپر برای نظافت محوطه باز در کارخانه ها، متجمع های تجاری و تفریحی و خیابان شهرک ها استفاده می شود. برخی از مدل های دستگاه های مکانیزه نظافتی کارآمد دارای عملکرد ترکیبی جاروب کردن و برس زنی می باشند. این دستگاه ها اسکرابر- سوییپر یا دستگاه ترکیبی نامیده می شوند.