دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

چرا کارواش صنعتی بعنوان دستگاهی کارآمد شناخته می شود؟

 امروزه استفاده از واترجت یا کارواش صنعتی برای انجام شستشو و لایه برداری از سطوح مختلف در صنایع گوناگون کاربرد گسترده ای یافته است.  این دستگاه پر قدرت آب را با فشاری بسیار بالاتر از فشار جریان آب خارج شده از شلنگ معمولی پاشش می کند. انرژی جنبشی بالای این جریان آب دارای فشار بالا باعث می شود تا آلودگی یا لایه نامطلوب مثل رنگ یا زنگ از سطح مورد نظر جدا شود. در دستگاه های کارواش صنعتی فوق فشار قوی این انرژی آنچنان بالاست که قادر به تخریب ماده مقاومی همچون بتن می باشد. بنابراین دستگاه های واتر جت صنعتی تجهیزاتی مناسب برای کاربرد در عملیات سنگین همانند رسوب زدایی، زنگ بری و رنگ بری می باشند.

یکی از مزیت های مهم واترجت یا کارواش صنعتی قابلیت کاربرد این دستگاه بر روی سطوح مختلف اعم از سطوح هموار و ناهموار کف، دیوارها و بدنه تجهیزات و دستگاه ها و قطعات صنعتی می باشد. برای استفاده از کارواش صنعتی کافی است اطمینان حاصل نمود که سطح مورد نظر قابل شستشو با آب بوده و دارای مقاومت کافی در برابر فشار آب پاشش شده می باشد. دلیل دیگر محبوبیت این دستگاه، افزایش سرعت و کیفیت عملیات به دلیل به کارگیری کارواش صنعتی می باشد. با به کارگیری این دستگاه انرژی بالای جریان آب فشار قوی به جای نیروی انسانی وارد عمل می شود و محکم ترین پیوندهای بین آلودگی و لایه نامطلوب با سطح را بلافاصله پس از برخورد شکسته و به دلیل دارا بودن دبی بالا موجب تسریع عملیات می شود. از طرف دیگر آب می تواند در خلل و فرج و شیارهای سطح مورد نظر نفوذ کرده و آلودگی و لایه نامطلوب را حتی از چنین نقاط کوری و غیرقابل دسترسی به نحو موثر خارج نماید.

از سوی دیگر استفاده از کارواش صنعتی روشی کاملا سازگار با محیط زیست می باشد زیرا در این روش فقط از آب استفاده می شود و نیاز به استفاده از مواد شوینده نمی باشد. همچنین استفاده از واترجت صنعتی در عملیات سندبلاست از انتشار گرد و غبار جلوگیری کرده و این روش در تخریب بتن نیز در مقایسه با روش هایی مثل کاربرد چکش برقی آلودگی کمتر و سطح صدای بسیار پایین تری دارد. بنابراین در کل روش مناسبی و سازگاری با محیط زیست می باشد. 

اسکرابر دستی چه ویژگی هایی دارد؟

در پست مربوط به تقسیم بندی دستگاه های اسکرابر یا کف شوی ، مشخص گردید که اسکرابر ها از لحاظ نحوه هدایت به دو گروه اصلی دستی و خودرویی یا سرنشین دار تقسیم می شوند. البته رده سومی از دستگاه های زمین شوی صنعتی نیز وجود دارد که به نام اسکرابر ایستاده نامیده می شود.

در اسکرابر دستی کار پشت دستگاه می ایستد و دستگاه را به جلو هل می دهد یعنی کاربر ضمن حرکت کردن وظیفه هدایت دستگاه را نیز به عهده دارد. این اسکرابرها خود به دو گروه دارای موتور جلوبرنده و بدون موتور جلوبرنده تقسیم می شوند. در رده اول انرژی لازم برای حرکت رو به جلوی دستگاه توسط یک موتور جلوبرنده تأمین می شود. بنابراین کاربر فقط دستگاه را در جهت مورد نظر کنترل می نماید. در این حالت سرعت حرکت دستگاه اسکرابر نیز قابل تنظیم می باشد و کاربر می تواند متناسب با میزان آلودگی موجود سرعت آن را تنظیم کند. اما در دستگاه های کفشور فاقد موتور، بخشی از نیروی جلو راننده دستگاه توسط چرخش برس ها و بخشی دیگر توسط هل دادن کاربر تأمین می شود. بنابراین دستگاه های کف شوی صنعتی فاقد موتور معمولا دارای ابعاد و مخازن کوچک هستند تا فشار زیادی به کاربر وارد نگردد. اگرچه اسکرابرهای دستی غالبا پهنای شستشو و ظرفیت مخزن کمتری در مقایسه با مدل های خودرویی دارند، اما قدرت مانور آنها به همان نسبت بالاتر بوده و از سوی دیگر با پیشرفت های صورت گرفته در طراحی اسکرابرها، مدل هایی از اسکرابر دستی تولید شده اند که از لحاظ کارایی قابل رقابت با دستگاه های خودرویی می باشند.

اسکرابرهای دستی می توانند یک یا دو برس داشته باشند. مخزن آب تمیز و آب کثیف در این نوع کفشوی بدنه را تشکیل می دهند تا ضمن افزایش کارایی، ابعاد دستگاه به حداقل کاهش یابد. معمولا در اسکرابرهای دستی مخزن آب کثیف قابل جدا شدن می باشد تا بخوبی قابل تخلیه و شستشو باشد.از سوی دیگر این رده از دستگاه های زمین شوی به دلیل داشتن ابعاد و وزن مناسب با انواع آسانسورهای استاندارد قابل حمل بوده و می توان آنها را بین طبقات مختلف جابجا نمود. این اسکرابرها برای کاربرد در محیط های دارای تراکم محیطی بالا و فضاهای کم عرض مثل راهروها مناسب هستند.