دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

هیدروبلاست با واترجت صنعتی

امروزه استفاده از واترجت صنعتی و پاشش آب تحت فشار بسیار بالا به طور فزاینده ای در عملیاتی که به طور سنتی توسط تکنیک های سندبلاست انجام میشد، رواج یافته است.

به عنوان مثال، از این تکنیک میتوان برای لایه برداری و حذف لایه نامطلوب که میتواند شامل انواع اپوکسی ها، رنگ ها، رزین ها، زنگ زدگی و ... باشد، استفاده کرد. در شرایط خاص، به ویژه در تمیز کردن کشتی ها، حفاری های نفتی و مناطقی که در آن آب زیادی وجود دارد، استفاده از واترجت صنعتی و این تکنیک می تواند جایگزین سریع و تمیز برای روش پاشش مواد ساینده یا سندبلاست باشد.


روش سندبلاست

در روش سندبلاست معمولی یا خشک از هوای فشرده برای پاشش ذرات جامد و ساینده مثل شن و ماسه یا سیلیس در سرعت های بالا برای تمیز کردن سطح استفاده می شود تا لایه ناخواسته از روی سطح حذف شود یا سطح را برای رنگ آمیزی مجدد یا پوشش دهی آماده شود. با این وجود، این روش ه می تواند موجب مشکلات متعددی از قبیل مسدود شدن نازل دستگاه، گرفتگی، ایجاد حجم بالای آلودگی، انتشار گرد و غبار شود و از طرف دیگر هزینه آن نیز بالا می باشد.

اگر چه استفاده از تکنولوژی های مدرن در تجهیزات سندبلاست مانند خشک کن های هوا و سیستم های حذف رطوبت می تواند برخی از این مسائل و مشکلات را کاهش دهد، تاثیر سندبلاست بر محیط اطراف و ایجاد گرد و غبار بسیار زیاد ایجاب می کند که هنگام انجام این عملیات محیط کار کاملا تخلیه شود. در شرایط بارانی نیز تکنیک های سندبلاست باید متوقف شود تا از آسیب دیدگی تجهیزات گران قیمت و تشکیل بیش از حد گل از ذرات ساینده جلوگیری شود.


روش هیدروبلاست با استفاده از واترجت صنعتی

در روش هیدروبلاست یا پاشش آب تحت فشار بسیار بالا  از دستگاه های واترجت صنعتی قدرتمند استفاده می شود. این نوع دستگاه های کارواش صنعتی دارای شامل یک پمپ فوق فشار قوی هستند که توانایی ایجاد فشار آب از 500 تا بیش از 2500 بار را دارند که جریان آب با این فشار می تواند برای تمیز کردن رنگ ها یا پوشش ها و حذف لایه ضخیم زنگ، رزین ها و سایر پوشش ها و رنگ بکار رفته و عملکرد عالی نشان دهد. این روش دارای مزیتهای متعدد نسب به روش سندبلاست به ویژه سند بلاست خشک است که شامل نیاز به حداقل آماده سازی، اجتناب از مواد ساینده، مواد شیمیایی، حلال ها یا مواد سوزاننده، و توانایی کار در همه شرایط از جمله باران می باشد و از آنجا که در این روش آب تنها تمیزکننده است یک روش کاملا سازگار با محیط زیست می باشد که هیچگونه آلودگی بر جای نمی گذارد و از سوی دیگر مشکلاتی مثل گرفتگی و انسداد به علت مواد ساینده را ندارد.

دستگاه های واترجت صنعتی فوق فشار قو یا UHP می توانند برای آماده سازی سطح در بسیاری از کاربردها استفاده شوند. این روش هوشمند شامل استفاده از آب  UHPیا فوق فشار قوی است و در کاربردهایی به کار می رود که در گذشته برای انجام آنها از روش سندبلاست، مواد شوینده شیمیایی برای ایجاد پروفایل سطح دلخواه استفاده می شد. سطوح تهیه شده در این روش ایده آل برای ایجاد پیوند و اتصال هستند و ناهمواری و بالا و پایین کمتری نشان می دهند و در ضمن دارای یک بافت مشتکل از پیک های تیز هستند. این ویژگی ها باعث می شود که پروفایل بهتری برای سطح تحت عملیات قرار گرفته ایجاد شود در نتیجه از این تکنیک و دستگاه های واترجت صنعتی میتوان برای بهبود مشخصات پروفایل در کنار تکنیک های سند بلاست سنتی استفاده کرد تا پروفیل های سطح مطلوب ایجاد شود.


کارواش صنعتی یا واترجت صنعتی فوق فشار قوی همچنین می تواند برای ایجاد پرداخت وایت متال با سرعتی قابل مقایسه با سرعت تکنیک های سندبلاست سنتی مورد استفاده قرار گیرد.

در یک آزمایش با استفاده از یک نازل دوار 3000 دور در دقیقه  و با فشار عملیاتی 36000 پی اس آی از پوشش از یک ظرف آلومینیومی به مساحت یک فوت مربع در 24 ثانیه برداشته شد که نشان دهنده سرعت قابل توجه 4 متر مربع در ساعت است و  قدرت بالا و سرعت خیر کننده واترجت صنعتی فوق فشار قوی را نشان می دهد.


مقایسه این دو روش

از آنجایی که تجهیزات مورد استفاده در تکنیک های هیدروبلاست  می توانند نتایج قابل مقایسه ای را با تکنیک های سندبلاست نشان دهند و در عین حال خطرات زیست محیطی آنها را هم ندارند، این تکنولوژی در زمینه های مختلفی از جمله حذف پوشش های کشتیرانی، انبارهای دریایی و بازرسی جوش برای تعمیر و نگهداری کارخانه استفاده می شود. به علت عدم ایجاد گرد و غبار در محیط در طول عملیات، کارگران می توانند به انجام وظایف روزانه خود ادامه دهند بدون اینکه نگران یک فضای کاری خطرناک باشند.

البته باید توجه نمود که این روش در مقایسه با سندبلاست با اب اندکی سرعت کمتری دارد و اگر با استفاده از یک واترجت صنعتی با فشار عملیاتی 500 بار بتوان با پاشش مواد ساینده مثل شن و ماسه یا سیلیس زنگ یا رنگ را از روی یک سطح حذف نمود برای انجام همین عملیات تنها با استفاده از آب خالی نیاز به فشار عملیاتی 2500 بار است و دستگاه 2500 بار در مقایسه با دستگاه 500 بار بسیار گرانقیمت تر بوده و خرید یا اجاره آن مستلزم صرف هزینه بسیار بالاتری است بنابراین هدف از انجام عملیات کاملا مشخص است و اگر در جایی لازم باشد سطح کاملا هموار و بدون هر گونه ناهمواری و زبری ایجاد شود بهتر است از هیدروبلاست به جای سندبلاست با آب استفاده کرد. چون در این روش فقط از آب استفاده می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.