دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

دنیای نظافت

معرفی تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی

فیلتراسیون جاروبرقی صنعتی

یکی از اصلی ترین پارامترهایی که در رابطه با دستگاه های جاروبرقی صنعتی مطرح می‌ گردد سیستم فیلتراسیون آن است. اگر هزینه صرف کرده و یک مکنده صنعتی می خرید و پس از آن نیز زمان و انرژی مصرف می کنید تا محیط کار خود را از آلودگی های مختلف تمیز کنید مطمئنا می خواهید بالاترین کیفیت نظافتی را به دست بیاورید و بازگشت مجدد مواد پودری، ذرات ریز و گرد و غباری که مکش کرده اید به محیط به هیچ عنوان برای شما خوشایند نیست به ویژه آنکه نوع آلودگی یا گرد و غبار در محیط کار شما به گونه ای باشد که بر روی سلامت کارکنان یا کیفیت نهایی محصول اثر منفی داشته باشد. این امر اهمیت سیستم فیلتراسیون در جارو برقی صنعتی را مشخص می کند.


انواع فیلتر جاروبرقی صنعتی

فیلتر پاکتی کاغذی

ساده ترین نوع فیلتر، فیلتر کیسه ای یا پاکتی است که در مدل های جاروبرقی تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. این فیلترها علاوه بر انجام عمل فیلتراسیون نقش مخزن دستگاه را هم دارند و مواد و آلودگی‌های جمع اوری شده در آنها انباشت می شود.

در بسیاری از دستگاه های جاروبرقی صنعتی از فیلترهای کیسه ای کاغذی بعنوان اولین مرحله فیلتراسیون استفاده می شود. این کیسه ها به دو شکل اصلی وجود دارند. فیلترهای کیسه ای استاندارد که دو لایه هستند. یک لایه داخلی برای فیلتر کردن ذرات و گرد و غبا رو یک لایه سلولزی خارجی برای عبور کردن هوا. بازده فیلتراسیون در این نوع فیلترها 7/99 درصد برای ذرات 3 میکرون است . گرد و غبار و ذرات ریز از 3 میکرون از این فیلتر کیسه ای کاغذی عبور کرده و باید دستگاه مجهز به یک فیلتر ثانویه باشد تا فیلتراسیون کامل شود.

نوع دیگر فیلترهای کیسه ای از جنس کاغذ الکترواستاتیک هستند که قدرت فیلتراسیون بالاتری نشان می دهند. این فیلتر نیز دو لایه بوده و لایه داخلی آن از جنس پلی پروپیلن و دارای پوشش داخلی بار دار الکترواستاتیکی است این لایه می تواند ذرات و گرد و غبار تا اندازه ذره 5/1 میکرون را با بازده 8/97 درصد فیلتر کند.


فیلتر اصلی جاروبرقی صنعتی

ویژگی این فیلتر جاروبرقی صنعتی آن است که طراحی آنها به صورتی انجام شده است که  حداکثر سطح فیلتراسیون را فراهم کند. سطح فیلتراسیون وسیع در کنار قدرت مکش بالای دستگاه باعث حفظ جریان هوا بصورت ثابت و یکنواخت می شود که این امر موجب افزایش طول عمر فیلتر دستگاه شده و بهترین عملکرد را برای دستگاه فراهم می کند.

در دستگاه های جاروبرقی صنعتی رده سبک از یک فیلتر نخی پرزدار بزرگ بعنوان فیلتر اصلی استفاده می شود که می تواند ذرات تا کوچکی 3 میکرون را با بازده 8/99 % فیلتر کند . چون در تولید این فیلتر از الیاف نخی پرزدار استفاده است سطح فیلتراسیون افزایش می یابد.

نوع دیگر از فیلتر اصلی فیلترهای پلی کامپوزیتی با پوشش پی تی اف ای هستند که برای مواد ساینده مثل سیمان، فولاد و سرب مناسب می باشند.

در دستگاههای جاروبرقی صنعتی رده سنگین کار از فیلترهای پلی استری استفاده می شود. این فیلترها معمولا به شکل ستاره ای طراحی می شوند. طراحی چین دار این نوع فیلتر موجب افزایش سطح فیلتراسیون می شود و با کاهش نسبت فشار هوای وارده شده به سطح موجب افزایش بازده فیلتراسیون خواهد شد. فیلترهای ستاره ای همچنین دارای کلاس‌های L و M هستند که فیلترهای کلاس L قادر به دام انداختن ذرات تا اندازه ذره 3 میکرون هستند و فیلترهای کلاس M دارای قابلیت فیلتراسیون ذرات به اندازه کوچکی 1 میکرون می‌باشند.

 فیلترهای پلی استری خود مدل های مختلفی دارند برای مثال نوعی از آنها دارای پوشش پی وی سی است که عملکرد خوب در فیلتراسیون پودرهای ریز نشان می دهد و نظافت آنها ساده است. این فیلترها می توانند ذرات تا 5/1 میکرون را با بازده 9/99 درصد فیلتر کنند. در بعضی موارد لازم است از جاروبرقی صنعتی برای مکش مواد دارای درجه حرارت بالا استفاده شود. بنابراین این دستگاهها باید مجهز به فیلتر مقاوم در برابر درجه حرارت بالا باشند. این نوع فیلترها نومکس نام دارند.


فیلتر کارتریجی

نوع دیگر فیلترهای مورد استفاده در رده دستگاه های جاروبرقی صنعتی فیلترهای کارتریجی است. این فیلترها در گذشته بیشتر به شکل استوانه ای تولید می شدند حال آنکه مدل های جدیدتر دارای ساختار مخروطی هستند. نظافت این نوع ساختار راحت تر بوده و با توجه به جنس رسانای فیلتر و پوشش تلفون آن، گرد و غبارات چسبنده به آن نمی چسبند و به راحتی هنگام نظافت فیلتر از روی آن لغزیده و به داخل مخزن ریخته می شوند.


فیلترهای هپا و یولپا

در جایی که نیاز به قابلیت فیلتراسیون بسیار بالا است و مواد مکش شده شامل گرد و غبار یا ذرات بسیار ریز می باشند همانند صنایع داروسازی بعد از فیلتر اصلی نیاز به یک فیلتر ثانویه یا ایمنی است که این فیلتر معمولا از نوع هپا یا یولپا می باشد. بازده فیلتر هپا در جاروهای صنعتی سنگین  999/99% برای ذرات تا 3/0 میکرون می باشد.  برای کاربردهایی که به فیلتری ظریفتر از هپا نیازمند هستند، فیلترهای ULPA عرضه شده است که بازده آن 999/99% ذرات تا 12/0 میکرون می باشد.

فیلتر متخلخل پلی اتیلنی بعنوان فیلتر دارای کاربرد ویژه

در دستگاههای جاروبرقی صنعتی آب و خاک این نوع فیلتر ممکن است استفاده شود. جنس آن از پلاستیک با تخلخل های میکرونی است و در جمع آوری مایعات عملکرد عالی نشان می دهد. ماده مورد استفاده در تولید آن مقاوم در برابر خوردگی، ضد آب و ضد قارچ است. این فیلتر از 105 زبانه تشکیل شده است که ساختاری مارپیچ دارد و ذرات را روی سطح و در عمق کانال ها فیلتر می کند. این فیلتر قابل شستشو است و ذراتی تا اندازه ذره یک میکرون را می تواند فیلتر کند.


 نکته مهم دیگر در جاروبرقی صنعتی سیستم نظافت فیلتر است که از گرفتگی فیلتر جلوگیری می کند. اکثر مدل های صنعتی دارای یک گیج نشان دهنده میزان خلأ هستند و با چک کردن آن کاربران می توانند از انباشت بیش از حد گرد و غبار و ذرات ریز بر روی فیلتر اطلاع پیدا کنند. سیستم های نظافت فیلتر متفاوت هستند و رایج ترین نوع آنها تکاننده دستی و دمش هوای معکوس می باشد که ضمن داشتن ساختار و کاربری آسان بسیار کارآمد بود و عملکرد بهینه دستگاه را تضمین می کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.